New methodological perspective for the evaluation of conditional transfer programs
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl2856-015-2020Keywords:
conditional transfer programs, poverty, methodologies, public politic, evaluation, impactAbstract
This research develops a methodological a perspective to evaluate the impact of conditional cash transfer programs, due to the need to broaden the understanding of social change and identify, describe and explain the social effects in the medium and long term. For this, the impact evaluation of social programs and traditionally used methodologies are examined and an onto-epistemological change is proposed to linked to critical realism, understanding that this contributes to deepen the study of the “social”. Three approaches are proposed from this philosophical school: theory-based approaches, realistic evaluation and analysis of the contribution.
Downloads
References
Attanasio, O., Trias, J. & Vera-Hernández, M. (2008). Old and new welfare: The relative effect on child nutrition. Documento presentado en el tercer seminario internacional “Transferencias condicionadas, erradicación del hambre y la desnutrición en tiempos de crisis”, Santiago de Chile, 1 y 2 de diciembre. Recuperado el 6 de enero de 2019, de http://www.rlc.fao.org/es/prioridades/seguridad/ingreso3/pdf/old.pdf
Bello, R. (2014). Sistemas de evaluación y políticas públicas en América Latina, ¿se está avanzando? (Serie Gestión Pública ILPES/CEPAL, núm. 78). Santiago de Chile.
Bhaskar, R. (1998). The possibility of naturalism. A philosophical critique of the contemporary human sciences. Londres: Routledge.
Blaike, N. (2007). Approaches to social enquiry. Cambridge: Polity Press.
Cardozo, M. (2011). Evaluating the complex: Attribution, contribution, and beyond. Comparative policy evaluation de Kim Forss de Mita Marra y Robert Schwartz. Argumentos, 24(67), 267-275.
Cecchini, S. & Madariaga, A. (2011). Programas de transferencias condicionadas. Balance de la experiencia reciente en América latina y el Caribe. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
Cohen, E., Tapia, L., Navarrete, C., Gil, C. & Fanta, G. (2001). Los desafíos de la reforma del estado en los programas sociales: tres estudios de caso. (Serie de Políticas Sociales, núm. 45). Washington: CEPAL.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2014). Panorama de la gestión pública en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2010). Panorama social de América Latina 2009. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
Danermark, B., Mats, E., Liselotte, J. & Jan, K. (2002). Explai¬ning society: Critical realism in the social sciences. Nueva York: Psychology Press.
Della Porta, D. & Keating, M. (2013). Enfoques y metodologías de las ciencias sociales. Una perspectiva pluralista. Madrid: Akal.
Feinstein, O. (2012). La institucionalización de la evaluación de políticas públicas en América Latina. Presupuesto y Gasto Público, 68, 41-52.
Garde Roca, J. A. (2006). La evaluación de políticas públicas y su institucionalización en España. Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.
González de la Rocha, M. (2010). Una perspectiva latinoamericana desde México: evaluaciones a los programas de transferencias condicionadas. Presentación en el quinto seminario internacional “Programas de transferencias condicionadas en América Latina y el Caribe: perspectivas de los últimos 10 años”, Santiago de Chile.
Hoddinott, J. & Bassett, L. (2009). Conditional cash transfer programs and nutrition in Latin America: Assessement of impacts and strategies for improvement. (Working Papers, núm. 9). Santiago de Chile: FAO. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1305326
Labra, O. (2013). Positivismo y constructivismo: Un Análisis para la investigación social. Rumbos TS, 7(7), 12-21.
Lautieur, B. (2001). Las políticas sociales en América Latina: propuestas metodológicas para analizar el cambio que se está produciendo. Espiral, 3(22), 91-130
Lawson, T. (1997). Economics and reality. Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203195390
Levy, D. & Ohls, J. (2007). Evaluation of Jamaica’s PATH Program: Final report.. Washington, D. C.: Mathematica Policy Research.
Levy, S. & Rodríguez, E. (2005). Sin herencia de pobreza. El programa Progresa-Oportunidades de México. Washington, D. C.: Banco Interamericano de Desarrollo.
Máttar, J. & Cuervo, L. M. (2017). Planificación para el desarrollo en América Latina y el Caribe. Enfoques, experiencias y perspectivas. Santiago: CEPAL. Recuperado el 24 de mayo de 2018, de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/42139/10/S1700693_es.pdf DOI: https://doi.org/10.18356/927df532-es
Parra, J. D. (2016). Critical realism: An alternative in social analysis. Sociedad y Economía, 31, 215-238. DOI: https://doi.org/10.25100/sye.v0i31.3895
Rawlings, L. & Rubio, G. (2006). Lecciones desde América Latina. Evaluación del impacto de los programas de transferencias condicionados en efectivo (Cuadernos de Desarrollo Humano, núm. 10). México: Sedesol.
Rawlings, L. B. & Rubio, G. M. (2005). Evaluating the impact of conditional cash transfer programs. The World Bank Research Observer, 20(1), 29-55. DOI: https://doi.org/10.1093/wbro/lki001
Rivera Castiñeira, B., Currais Nunes, L. & Rungo, P. (2009). Impacto de los programas de transferencia condicionada de renta sobre el estado de salud: el Programa Bolsa Família de Brasil. Revista Española de Salud Pública, (83), 85-97. DOI: https://doi.org/10.1590/S1135-57272009000100007
Ruiz Martínez, A. (2012). Panorámica actual de la evaluación de las políticas públicas. Presupuesto y Gasto Público, 68, 13-23.
Secretaría de Desarrollo Social de México (Sedesol). (2008). Oportunidades, un programa de resultados. México: Sedesol.
Sayer, A. (2000). Realism and social science. Londres: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446218730
Sayer, A. (1992). Method in social science: A realist approach. Londres: Routledge.
Valdés, J. & Espina, M. (2011). América Latina y el caribe: La política social en el nuevo contexto-Enfoques y experiencias. Montevideo, Uruguay: UNESCO.
Veras Soares, F. & Silva, E. (2010a). Empowering or reinforcing traditional roles: Can CCTs address gender vulnerabilities?, One Pager, (115). International Policy Centre for Inclusive Growth.
Veras Soares, F. & Silva, E. (2010b). Conditional cash transfer programmes and gender vulnerabilities: Case studies of Brazil, Chile and Colombia. (Working Paper, núm. 69). Brasilia: Centro Internacional de Políticas para el Crecimiento Inclusivo.
Willmott, R. (2002). Education policy and realist social theory. Primary teachers, child-centered philosophy and the new managerialism. Londres: Routledge.
Wuisman, J. (2005). The logic of scientific discovery in critical realist social scientific research. Journal of Critical Realism, 4(2), 366-394. DOI: https://doi.org/10.1558/jocr.v4i2.366
Zúñiga, R. (1993). La théorie et la construction des convictions en travail social. Service social, 42(3), 33-43. DOI: https://doi.org/10.7202/706630ar
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)