How legal opportunity conditions mobilization among environmental movements
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl2856-002-2020Keywords:
legal mobilization, environmental movements, opportunity structure, Mexico, BrasilAbstract
In this paper I examine essential differences in the legal opportunity structures in Mexico and Brazil, and in particular how they affect the legal mobilization strategy of environmental public interest NGOs. I find that the Mexican legal opportunity structure creates a “self-help” system, leading to “social alliance” strategies, where NGOs build alliances, create value-added legal knowledge, and select among state institutions to bring litigation. The Brazilian legal opportunity structure is an “activist” system. This means that the State acts on behalf of environmental ngos, leading to a “statist dependent” strategy by NGOs, who rely on activist institutions to take forward litigation on their behalf. Differences in the legal opportunity structure therefore have significant implications in terms of mobilization strategies. I illustrate these differences with a brief review of important environmental cases in both countries.
Downloads
References
Abers, R. N. & Keck, M. (2009). Mobilizing the State: The erratic partner in Brazil’s participatory water policy. Politics and Society, 37(2), 289-314. DOI: https://doi.org/10.1177/0032329209334003
Andersen, E. A. (2005). Out of the closets and into the courts: Legal opportunity structure and gay rights litigation. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.17550
Ansolabehere, K. (2010). More Power, More Rights? The Supreme Court and society in Mexico. En J. A. Couso, A. Huneeus & R. Sieder (Eds.), Cultures of legality: Judicialization and political activism in Latin America (pp. 78-111). Nueva York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511730269.004
Arancibia, L. & Pouey Vidal, V. (2014). Reflexiones sobre comunidades indígenas, patrimonio, identidad y pertenencia cultural: el caso de Chile y Brasil. Comechingonia Virtual, VIII(2), 191-217.
Armendáriz, E. & Carrasco, H. (2019). El gasto en inversión pública de América Latina, [Documento para Discusión, núm. IDB-DP-697]. Washington, D.C.: Banco Interamericano de Desarrollo. DOI: https://doi.org/10.18235/0001816
Aspinwall, M. (2014). Efectos paralelos: gobernanza mexicana bajo los acuerdos laboral y ambiental del TLCAN. México: CIDE.
Atkins, E. (2019). Disputing the “National Interest”: The depoliticization and repoliticization of the Belo Monte Dam, Brazil. Water, 11(103), 1-21. DOI: https://doi.org/10.3390/w11010103
Azuela, A. (2006). Visionarios y pragmáticos: una aproximación sociológica al derecho ambiental. México: IIS, UNAM.
Bragagnolo, Ch., Lemos, C. Carvalho, Ladle, R. J. & Pellin, A. (2017). Streamlining or sidestepping? Political pressure to revise environmental licensing and EIA in Brazil. Environmental Impact Assessment Review, (65), 86-90. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eiar.2017.04.010
Brinks, D. M. (2011). Faithful servants of the regime: The Brazilian Constitutional Court’s role under the 1988 constitution. En G. Helmke & J. Ríos-Figueroa (Eds.), Courts in Latin America (pp. 128-53). Nueva York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511976520.006
Batista Calvancanti, R. (2006). The effectiveness of law: Civil society and the public prosecution in Brazil. En E. Peruzzotti & C. Smulovitz (Eds.), Enforcing the rule of law: Social accountability in new Latin American democracies (pp. 34-54). Pittsburgh: University of Pittsburgh Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt9qh5t1.7
Centro Mexicano de Derecho Ambiental (CEMDA). (2017). Informe sobre la situación de las personas defensoras de los derechos humanos ambientales en México 2016. México: Centro Mexicano de Derecho Ambiental. Recuperado el 31 de enero de 2019, de http://www.cemda.org.mx/wp-content/uploads/2011/12/Informe-defensores-ambientales-2016.pdf
Centro de Colaboración Cívica. (2015-2016). Mapa de aprendizajes, preocupaciones y retos para la implementación de la consulta indígena en México a partir de las experiencias Zapoteca y Yaqui. Mexico: Centro de Colaboración Cívica. Recuperado el 17 de junio de 2019, de http://colaboracioncivica.org/esp/wp-content/uploads/2018/07/Completo-Consulta-Ind%C3%ADgena.pdf
Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH). (2015). Pueblos indígenas, comunidades afrodescendientes y recursos naturales: protección de derechos humanos en el contexto de actividades de extracción, explotación y desarrollo, [OEA/Ser.L/V/II. Doc. 47/15, 31 diciembre]. Washington, D.C.: CIDH/OEA.
Comisión Nacional de Derechos Humanos (CNDH). (2012a, 9 de agosto). Recomendación No. 37/2012. Sobre el caso del proyecto “Acueducto Independencia”, en el estado de Sonora. México: CNDH.
Comisión Nacional de Derechos Humanos (CNDH). (2012b). Recomendación No. 56/2012. Sobre la violación de los derechos humanos colectivos a la consulta, uso, y disfrute de los territorios indígenas, identidad cultural, medio ambiente sano, agua potable, y saneamiento y protección de la salud del pueblo Wixárika en Wirikuta. México: CNDH.
De la Fuente, A., Olivera, B., Castillo, M. & Guzmán, S. (2017). La agenda de la sociedad civil frente a las industrias extractivas en México. México: Fundar/Natural Resources Governance Institute. Recuperado de https://fundar.org.mx/la-agenda-de-la-sociedad-civil-frente-a-las-industrias-extractivas-en-mexico/
Domingo, P. (2005). Judicialization of politics: The changing political role of the judiciary in Mexico. En R. Sieder, L. Schjolden & A. Angell (Eds.), The judicialization of politics in Latin America (pp. 21-46). Nueva York: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-10887-6_2
Dorn, J. (2007). NAAEC citizen submissions against Mexico. Georgetown International Environmental Law Review, (20), 129-160.
Duarte, C. G., Alves Dibo, A. P. Siqueira-Gay, J. & Sánchez, L. E. (2017). ‘Practitioners’ perceptions of the Brazilian environmental impact assessment system: Results from a survey. Impact Assessment and Project Appraisal, 35(4), 293-309. DOI: https://doi.org/10.1080/14615517.2017.1322813
Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC). (2019). Foreign direct investment in Latin America and the Caribbean. Santiago: ECLAC.
Edwards, B., McCarthy, J. D. & Mataic, D. R. (2019). The resource context of social movements. En D. A. Snow, S. A. Soule, H. Kriesi & H. J. McCammon (Eds.), The Wiley Blackwell Companion to social movements (pp. 79-97). Oxford: John Wiley & Sons. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119168577.ch4
Epp, C. (2009). Making rights real: Activists, bureaucrats, and the creation of the legalistic State. Chicago: University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226211664.001.0001
Epp, C. (1998). The rights revolution: Lawyers, activists, and supreme courts in comparative perspective. Chicago: University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226772424.001.0001
Fainguelernt, M. (2013). Belo Monte: Reflexiones críticas sobre la trayectoria histórica del proyecto de la hidroeléctrica y los escollos de las licencias ambientales en el Brasil. Contrapunto, (2), 131-41.
Fearnside, P. (2017). Belo Monte: Actors and arguments in the struggle over Brazil’s most controversial Amazonian dam. Die Erde, 148(1), 14-26.
Fonseca, A., Sánchez, L. E. & Junqueira Ribeiro, J. C. (2017). Reforming EIA systems: A critical review of proposals in Brazil. Environmental Impact Assessment Review, (62), 90-97. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eiar.2016.10.002
Garzón Aragón, Ú. (2015). Obstáculos actuales en el acceso a la justicia ambiental en México. En A. Pigrau Solé & P. Villavicencio Calzadilla (Eds.), El acceso a la justicia de las víctimas de daños ambientales (pp. 221-233). Valencia: Tirant Lo Blanch.
Gutiérrez Rivas, R. & Del Pozo, E. (2019). De la consulta a la libre determinación de los pueblos. Informe sobre la implementación del derecho a la consulta y al consentimiento previo, libre e informado en México. México: Fundar/IIJ, UNAM. Recuperado de http://fundar.org.mx/wp-content/uploads/2019/02/ConsultaLibreDeterminacion.pdf
Hanna, P., Vanclay, F., Langdon, E. J. & Arts, J. (2016). The importance of cultural aspects in impact assessment and project development: reflections from a case study of a hydroelectric dam in Brazil. Impact Assessment and Project Appraisal, 34(4), 306-318. DOI: https://doi.org/10.1080/14615517.2016.1184501
Hilson, C. (2002). New social movements: The role of legal opportunity. Journal of European Public Policy, 9(2), 238-255. DOI: https://doi.org/10.1080/13501760110120246
Hochstetler, K. (2018). Environmental impact assessment: evidence-based policymaking in Brazil. Contemporary Social Science, 13(1), 100-111. DOI: https://doi.org/10.1080/21582041.2017.1393556
Hochstetler, K. (2011). The politics of environmental licensing: Energy Projects of the past and future in Brazil. Studies in Comparative International Development, (46), 349-371. DOI: https://doi.org/10.1007/s12116-011-9092-1
Hochstetler, K. & Tranjan, J. R. (2016). Environment and consultation in the Brazilian democratic developmental State. Comparative Politics, 48(4), 497-516. DOI: https://doi.org/10.5129/001041516819197593
Hochstetler, K. & Keck, M. (2007). Greening Brazil: Environmental activism in State and society. Durham, NC: Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822390596
Kapiszewski, D. (2011). Power broker, policy maker, or rights protector? The Brazilian Supremo Tribunal Federal in transition. En G. Helmke y J. Ríos-Figueroa (Eds.), Courts in Latin America (pp. 154-86). Nueva York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511976520.007
Levy, J. S. (2008). Counterfactuals and case studies. En J. M. Box-Steffensmeier, H. E. Brady & D. Collier (Eds.), The Oxford handbook of political methodology (pp. 627-644). Nueva York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199286546.003.0027
Leyva, A. (2015, 16 de marzo). Una sentencia fallida: el caso de la Tribu Yaqui. Animal Político. Recuperado el 6 de diciembre de 2018, de https://www.animalpolitico.com/blogueros-verdad-justicia-reparacion/2015/03/16/una-sentencia-fallida-el-caso-de-la-tribu-yaqui/
Leyva, A., Velasco, A., Cerami, A., Del Pozo, E., Romero, F. & García, G. (2018). Guía para el uso y monitoreo de los procesos de consulta a pueblos y comunidades en contextos de megaproyectos en México. México: CEMDA/Fundar. Recuperado de http://fundar.org.mx/wp-content/uploads/2018/10/Guia_de_Consulta-web.pdf
Lostarnau, C. (2011). Stakeholder participation within the public environmental system in Chile: Major gaps between theory and practice. Journal of Environmental Management, 92(10), 2470-2478. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2011.05.008
Magaloni, B. (2008). Enforcing the autocratic political order and the role of the courts. En T. Ginsburg & T. Moustafa (Eds.), Rule by law: The politics of courts in authoritarian regimes (pp. 180-206). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511814822.008
McAllister, L. (2008). Making law matter: Environmental protection and legal institutions in Brazil. Stanford, CA: Stanford University Press. DOI: https://doi.org/10.11126/stanford/9780804758239.001.0001
McCann, M. (1998). How Does Law Matter for Social Movements. En B. G. Garth & A. Sarat (Eds.), How does law matter? (pp. 76-108). Chicago: Northwestern University Press.
McGann, J. G. (2019). 2018 Global Go To Think Tank Index Report, (16). University of Pennsylvania.
Misión Civil de Observación (MCO). (2014). Informe preliminar del proceso de consulta a la tribu yaqui: a un año de la sentencia de la SCJN. México. Recuperado el 14 de febrero de 2019, de https://observacionconsultayaqui.files.wordpress.com/2014/05/informe-preliminar-del-proceso-de-consulta-a-la-tribu-yaqui.pdf
Mello Neiva, J. (2019). Lack of consultation and free, prior and informed consent, and threats to indigenous peoples’rights in Brazil. En C. Wright & A. Tomaselli, (Eds.), The prior consultation of indigenous peoples in Latin America (pp. 225-239). Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351042109-16
Moreno, J. L. (2015). La lucha por el agua de los yaquis. Diario de Campo, 2(8), 13-19.
Morgan, R. K. (2012). Environmental impact assessment: The state of the art. Impact Assessment and Project Appraisal, 30(1), 5-14. DOI: https://doi.org/10.1080/14615517.2012.661557
Navarro, M. L. (2013). Informe de los impactos provocados por la implementación del acueducto Independencia a cargo del gobierno del estado de Sonora. Recuperado el 14 de febrero de 2019, de https://observacionconsultayaqui.files.wordpress.com/2013/12/informe-yaquis.pdf
O’Faircheallaigh, C. (2012). International recognition of indigenous rights, indigenous control of development and domestic political mobilisation. Australian Journal of Political Science, 47(4), 531-545. DOI: https://doi.org/10.1080/10361146.2012.731484
Pacheco-Vega, R. (2013). Las denuncias ciudadanas sobre cumplimiento ambiental en América del Norte (1996-2012): perspectivas sobre la sociedad civil ambientalista norteamericana. Norteamérica, 8(1), 77-108. DOI: https://doi.org/10.20999/nam.2013.a005
Palma, L. (2013). A struggle for sacred land: the case of Wirikuta. Recuperado el 7 de septiembre de 2016, de https://www.opendemocracy.net/civilresistance/lilian-palma/struggle-for-sacred-land-case-of-wirikuta
Pasillas, E. F. (2018). Multiculturalismo y derechos fundamentales en el noroeste de México: El caso de la tribu yaqui. Estudios Fronterizos, 19(e008), 1-26. DOI: https://doi.org/10.21670/ref.1808008
Peruzzotti, E. & Smulovitz, C. (2006). Social accountability: An introduction. En E. Peruzzotti & C.Smulovitz (Eds.), Enforcing the rule of law: Social accountability in new Latin American democracies (pp. 1-33). Pittsburgh: University of Pittsburgh Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt9qh5t1
PODER, CESDER, IMDEC & Unión de Ejidos y Comunidades en Defensa de la Tierra, del Agua y de la Vida. (2017). Canadian mining in Puebla and its impacts on human rights: For the life and future of Ixtacamaxtitlán and the Apulco River Basin. México: PODER.
Pont-Vidal, J. (2016). Modificaciones en la administración pública local y megaproyectos hidráulicos: ¿cambio estructural o adaptación exógena? Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 15(2), 77-98. DOI: https://doi.org/10.15304/rips.15.2.3196
Procuraduría Federal de Protección al Ambiente (Profepa). (2015) Informe de Actividades, Ciudad de México 2014. México: SEMARNAT.
Suprema Corte de Justicia de la Nación (SCJN). (2014). Protocolo de actuación para quienes imparten justicia en casos relacionados con proyectos de desarrollo e infraestructura. México: Suprema Corte de Justicia de la Nación.
Suprema Corte de Justicia de la Nación (SCJN). (2013). Amparo en Revisión 631/2012. México. Recuperado el 16 de junio de 2019, de https://www.sitios.scjn.gob.mx/codhap/sites/default/files/engrosepdf_sentenciarelevante/12006310.002-1712_0.pdf
Tilly, Ch. & Tarrow, S. (2007). Contentious politics. Boulder, CO: Paradigm Publishers.
United Nations, Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights. (2013). Mapping human rights obligations relating to the enjoyment of a safe, clean, healthy and sustainable environment, [Report No. 13]. Nueva York, N. Y.: United Nations.
Van Rooij, B. & McAllister, L. K. (2014). Environmental Law Enforcement Alliances in Middle Income Countries. (Legal Studies Research Paper Series, No. 2014-4). Irvine: University of California. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139235730.018
Vanhala, L. (2012). Legal opportunity structures and the paradox of legal mobilization by the environmental movement in the UK. Law and Society Review, 46(3), 523-556. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-5893.2012.00505.x
Vanhala, L. (2011). Making rights a reality? Disability rights activists and legal mobilization. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511976506
Velasco, A., Cerami, A., Aragón, Ú., De la Fuente, A. & Cravioto, F. (2012). La transparencia, el acceso a la información y la participación en el Procedimiento de Evaluación de Impacto Ambiental en México: propuestas para su fortalecimiento. México: Proyecto Colectivo por la Transparencia.
Veramendi Villa, M. J. (2015). El acceso a la justicia ante el Sistema Interamericano de Derechos Humanos para las víctimas de daños ambientales: el caso de la hidroeléctrica de Belo Monte en Brasil. En A. Pigrau Solé & P. Villavicencio Calzadilla (Eds.), El acceso a la justicia de las víctimas de daños ambientales (pp. 23-74). Valencia: Tirant Lo Blanch.
Wilson, B. M. & Rodríguez Cordero, J. C. (2006). Legal Opportunity structures and social movements: The effects of institutional change on Costa Rican politics. Comparative Political Studies, 39(3), 325-351. DOI: https://doi.org/10.1177/0010414005281934
Wright, C. & Tomaselli, A. (Eds.). (2019). The prior consultation of indigenous peoples in Latin America. Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351042109
Yin, R. (2014). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)