University autonomy, institutional government and interpretative governance in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl3059-016-2022Keywords:
universities, autonomy, interpretative governance, policy regimes, institutional powerAbstract
This essay is an analysis about the relationships between autonomy and university government from “interpretative governance” perspective and the characteristics of policy regime of higher education system in Mexico. Considering recent experience some Mexican’s public states universities, it is discussed the general idea that changes are the institutional expression of an interpretative governance on the metrics of institutional quality and efficiency. The central argument is that after a long cycle of government policies aims at modifying university institutional behaviors, the idea of university autonomy has substantially transformed its meanings, limits and scope in Mexico.
Downloads
References
Acosta Silva, A. (2020a). El poder de la universidad en América Latina. Un ensayo de sociología histórica. México: Siglo XXI/UDUAL/UdeG.
Acosta Silva, A. (2020b, 15 de enero). Universidad Autónoma de Nayarit: la reforma autoritaria. Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=2116
Acosta Silva, A. (2020c). Autonomía universitaria y estatalidad. Revista de la Educación Superior, 49(193), 1-23. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1025
Acosta Silva, A. (2019a). La épica de los indicadores. En L. Lomelí Vanegas & R. Escalante Semerena (Coords.), Autonomías bajo acecho (pp. 83-97). México: Siglo XXI.
Acosta Silva, A. (2018). Gobernanza y desempeño universitario. Revista Venezolana de Gerencia, 23(1), 432-440.
Acosta Silva, A. (2015). El gobierno universitario en América Latina: entre la lógica de la gobernanza y la lógica de la gobernabilidad. En F. Ganga & J. Abello (Comps.), Gobernanza universitaria. Aportes desde una perspectiva Latinoamericana (pp. 45-58). Santiago de Chile: RIL.
Acosta Silva, A. (2010). Príncipes, burócratas y gerentes. El gobierno de las universidades públicas en México (2a. ed.). México: ANUIES/UDUAL.
Acosta Silva, A., & Gómez González, S. J. (2021). Régimen de políticas, gobernanza y desempeño institucional en las universidades públicas en México. En F. Ganga Contreras et al. (Eds.), Nuevas experiencias en gobernanza universitaria (pp. 175-208). Colombia: Universidad Santo Tomás.
Acosta Silva, A. (Coord.), De Vries, W., Rodríguez, R., & Angel Lara, H. A. (2016). Decidir entre tensiones. Dilemas de la planeación universitaria para el siglo XXI. México: ANUIES.
Acosta Silva, A., Ganga-Contreras, F., & Rama-Vitale, C. (2021). Gobernanza universitaria: enfoques y alcances conceptuales. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(33), 3-17. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.854 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.854
Acosta Silva, A., Atairo, D., & Camou, A. (2015). Gobernabilidad y democracia en la universidad pública latinoamericana: Argentina y México en perspectiva comparada. En A. Acosta Silva, D. Atairo, A. Camou, A. Donoso Romo, M. Dragnic García et al., Los desafíos de la universidad pública en América Latina y el Caribe (pp. 14-39). Buenos Aires: CLACSO/Instituto Gino Germani.
Austin, I., & Jones, G. A. (2016). Governance of higher education. Global perspectives, theories and practices. Nueva York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315816401 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315816401
Brunner, J. J. (2011). Gobernanza universitaria: tipología, dinámicas y tendencias. Revista de Educación, (355). www.revistaeducacion.educacion.es/re355/re355_06.pdf
Brunner, J., Labrana, J., Ganga, F., & Rodríguez-Ponce, E. (2019). Circulation and reception of the theory of “academic capitalism” in Latin America. Education Policy Analysis Archives, (27), 79. doi:https://doi.org/10.14507/epaa.27.4368 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4368
Cairney, P. (2018). La implementación y el problema de la gobernanza: Una perspectiva de los grupos de presión. En M. C. Pardo, M. I. Dussauge, & G. M. Cejudo (Eds.), Implementación de políticas públicas. Una antología (pp. 247-282). México: CIDE.
Capano, G. (2011). Government continues to do its job: a comparative study of governance shifts in the higher education sector. Public Administration, 89(4), 1622-1642.
https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.2011.01936.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.2011.01936.x
Frolich, N., & Caspersen, J. (2015). Institutional Governance Structures. En J. Huisman, H. de Boer, D. D. Dill, & M. Souto-Otero (Eds.), The Palgrave International Handbook of Higher Education Policy and Governance (pp. 379-397). Nueva York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-137-45617-5_21 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-45617-5_21
Ganga, F., & Abello, J. (Comps.). (2015). Gobernanza universitaria. Aportes desde una perspectiva latinoamericana. Santiago de Chile: RIL/Universidad de Los Lagos.
González Ledesma, M. A. (2014). New modes of governance of Latin American higher education: Chile, Argentina and Mexico. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(1, Núm. monográfico), 137-150. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2014.66109/15222
Hammerstein, N. (1996). Relations with authority. En W. Rüegg (Ed. gral.), A History of the University in Europe. Vol.II, H. De Ridder-Symoens (Ed.), Universities in early modern Europe (1500-1800) (pp. 114-154). Cambridge University Press.
Humboldt, W. Von. (1991). La situación de la universidad. En C. Bonvecchio (Intr., selec. y notas), El mito de la universidad (pp. 5-117). México: Siglo XXI /CESU-UNAM.
Jochim, A. E., & May, P. (2010). Beyond Subsystems: Policy Regimes and Governance. Policy Studies Journal, 38(2), 303-327.
https://doi.org/10.1111/j.1541-0072.2010.00363.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0072.2010.00363.x
Kooiman, J. (Ed.). (1993). Modern governance: New government-society interactions. Londres: Sage.
Lascoumes, P., & Le Galès, P. (2014). Sociología de la acción pública. México: El Colegio de México.
Matthews, F. (2014). Governance and State Capacity. En D. Levi-Faur (Ed.), The Oxford Handbook of Governance (pp. 281-293). Nueva York: Oxford University Press.
May, P. J. (2015). Implementation failures revisited: Policy regime perspectives. Public Policy and Administration, 30(3-4), 277-299. https://doi.org/10.1177/0952076714561505 DOI: https://doi.org/10.1177/0952076714561505
May, P. J., & Jochim, A. E. (2013). Policy regime perspectives: Policies, politics, and governing. Policy Studies Journal, 41(3), 426-452. https://doi.org/10.1111/psj.12024 DOI: https://doi.org/10.1111/psj.12024
Ordorika, I., Rodríguez-Gómez, R., & Lloyd, M. (2016). La autonomía universitaria en el marco del federalismo. En H. Muñoz García (Coord.), ¿Hacia dónde va la universidad en el siglo XXI? (pp. 153-204). México: MÁPorrúa/SES-UNAM.
Peters, G. (2014). Governance as political theory. En D. Levi-Faur (Ed.), The Oxford Handbook of Governance (pp. 19-32). Oxford, Reino Unido: Oxford University Press.
Piñera, D., & Alcántar, M. V. (2010). Diversidad de los tiempos en que las universidades estatales han obtenido su autonomía. En M. Terán Fuentes, D. Piñera Ramírez, & R. López Zárate (Coords.), Diversas formas de vivir la autonomía universitaria. Reflexiones y experiencias (pp. 19-35). México: Universidad Autónoma de Zacatecas/Red de Historia de las Universidades Estatales en México/Consejo Mexicano de Investigación Educativa, Zacatecas.
Rodríguez Gómez, R. (2016). Prácticas exitosas de planeación universitaria en Norteamérica (Canadá y Estados Unidos), Oceanía, México y América Latina. En A. Acosta Silva (Coord.), Decidir entre tensiones. Dilemas de la planeación universitaria para el siglo XXI (pp. 223-257). México: ANUIES.
Rhodes, R. A. W. (2014). Waves of Governance. En D. Levi-Faur (Ed.), The Oxford Handbook of Governance (pp. 33-48). Oxford, Reino Unido: Oxford University Press.
Sánchez Díaz, G. (Coord.). (2017). La Universidad Michoacana y sus rectores, 1917-2017. México: Instituto de Investigaciones Históricas/Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo,/Cámara de Diputados. http://biblioteca.diputados.gob.mx/janium/bv/lxiii/unimich_rect.pdf
Shattock, M. (2014). The context of “modernising” reforms in university governance. En M. Shattock (Ed.), International trends in university governance. Autonomy, self-government and the distribution of authority (pp. 1-14). Londres: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315769028 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315769028
Slaughter, S., & Larry, L. L. (1997). Academic capitalism: Politics, policies and the entrepreneurial university. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Stone, D. (2012). Policy paradox. The art of decision making. Nueva York: Norton.
Van Vught, F., & De Boer, H. (2015). Governance Models and Policy Instruments. En J. Huisman, H. de Boer, D. D. Dill, & M. Souto-Otero (Eds.), The Palgrave International Handbook of Higher Education Policy and Governance (pp. 38-56). Londres: Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-1-137-45617-5_3 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-45617-5_3
Veiga, A., Magalhaes, A., & Amaral, A. (2015). From collegial governance to boardism: Reconfiguring governance in higher education. En J. Huisman, H. de Boer, D. D. Dill, & M. Souto-Otero (Eds.), The Palgrave International Handbook of Higher Education Policy and Governance (pp. 398-416). Londres: Palgrave Macmillan
https://doi.org/10.1007/978-1-137-45617-5_22 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-137-45617-5_22
Vera, H., & González-Ledesma, M. A. (2018). Calidad y evaluación: matrimonio del cielo y el infierno. Perfiles Educativos, 40(Número especial). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.Especial.59180 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.Especial.59180
VV. AA. (2020). La autonomía universitaria en la coyuntura actual. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede México
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)