Social Sciences Methodology Development in Latin America: Theoretical Positions and Social Projects
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl2345-181-2015Keywords:
methodology of social research, history of ideas, social research techniques and relationship theory-methodology.Abstract
The methodology of the social sciences is often conceptualized as a disciplinary field equipped with its own internal logic. This article shows that in spite of this, when examining methodological
disputes (and theoretical as well) that have taken place in Latin America in the last sixty years shows that have been influenced by political struggles to impose alternative social projects. Politics, theory and methodology have been closely intertwined. It is argued that until the late sixties methodology was equivalent to survey techniques. In the seventies and part of the eighties
there was a concern to understand the structural change with a strong Marxist epistemology accent. Following the crisis of the eighties and the consequent budgetary restrictions on academic
research there has been a tendency to limit the methodology to a set of research tools and techniques, and discuss concepts detached form their theoretical bodies, hiding the diversity of approaches and policy proposals.
Downloads
References
Aibar, Julio, Fernando Cortés, Liliana Martínez, y Gisela Zaremberg (coords.), 2013, El helicoide de la investigación. Metodología en tesis de ciencias sociales, México, Flacso México.
Ayer, Alfred Jules, 1965, El positivismo lógico, México, Fondo de Cultura Económica.
Alesina, Alberto, y Roberto Perotti, 1996, “Income Distribution, Political Instability, and Investment”, European Economic Review, núm. 40. DOI: https://doi.org/10.1016/0014-2921(95)00030-5
Banerjee, Abhijit, y Esther Duflo, 2008, “What is Middle Class about the Middle Classes around the World?”, Massachusetts Institute of Technology, Department of Economics, Working Paper núm. 07-29. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1070124
Barro, Robert, 1999, “Determinants of democracy”, Journal of Political Economy, 107(S6), pp. 158-183. DOI: https://doi.org/10.1086/250107
Benza, Gabriela, 2012, Estructura de clases y movilidad intergeneracional en Buenos Aires: ¿el fin de una sociedad de “amplias clases medias”?, tesis de doctorado, México, El Colegio de México, Centro de Estudios Sociológicos.
Birdsall, Nancy, 2010, The (Indispensable) Middle Class in Developing Countries; or, the Rich and the Rest, Not the Poor and the Rest, Working Paper 207, Center for Global Development.
Blalock, Hubert, 1961, Causal Inference in Nonexperimental Research, Chapel Hill, The University of North Carolina Press.
Boudon, Raymond, 1970, L’analyse mathématique des faits sociaux, París, Plon.
Bunge, Mario, 1999, Buscar la filosofía en las ciencias sociales, México, Siglo XXI.
Cortés, Fernando, 2002, “Marginalidad, marginación, pobreza y desigualdad en la distribución del ingreso”, Papeles de Población, año 8, núm. 31, enero-marzo.
Cortés, Fernando, 2000, “Algunos aspectos de la controversia entre investigación cualitativa e investigación cuantitativa”, Argumentos: Estudios críticos de la sociedad, núm. 36, División de Ciencias Sociales y Humanidades, UAM-Xochimilco.
Cortés, Fernando, y Rosa María Rubalcava, 1987, Métodos estadísticos aplicados a la investigación social en ciencias sociales: análisis de asociación, México, El Colegio de México.
Cortés, Fernando, Adam Przeworski, y John Sprague, 1974, System Analysis for Social Scientists, New York, John Wiley.
Cortés, Fernando, y Adam Przeworski, 1971, “Sistemas partidistas, movilización electoral y la estabilidad en sociedades capitalistas”, Revista Latinoamericana de Ciencias Políticas y Administrativas, vol. II, Flacso.
Cortés, Fernando, y Manuel Castells, 1968, “Análisis causal y técnicas estadísticas en la investigación sociológica”, documento interno de la Flacso Chile.
Cruces, Guillermo, Luis Felipe López Calva, y Diego Battistón, 2011, Down and Out or Up and In? Polarization-Based Measures of the Middle Class for Latin America, Documento de Trabajo núm. 113, Centro de Estudios Distributivos, Laborales y Sociales (cedlas), Universidad Nacional de La Plata.
De la Calle, Luis, y Luis Rubio, 2010, Clasemediero: Pobre no más, desarrollado aún no, México, Centro de Investigación para el Desarrollo.
Easterly, William, 2001, “The middle class consensus and economic development”, Journal of Economic Growth, vol. 6, núm. 4, pp. 317-335. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1012786330095
Ferreira, Francisco, Julián Messina, Jamele Rigolini, Luis Felipe López Calva, María Ana Lugo, y Renos Vakis, 2013, La movilidad económica y el crecimiento de la clase media en América Latina, Washington, DC, Banco Mundial. DOI: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-9752-7
Galtung, Johan, 1966, Teoría y métodos de la investigación social, Buenos Aires, Editorial Universitaria
de Buenos Aires.
García, Rolando, 2000, El conocimiento en construcción. De las formulaciones de Jean Piaget a la teoría de los sistemas complejos, Barcelona, Gedisa.
INEGI, 2013, Cuantificando la clase media en México: un ejercicio exploratorio, disponible en <http://goo.gl/P8LMm8>, consultado el 22 de junio de 2014.
King, Gary, Robert Keohane, y Sidney Verba, 2000, El diseño de la investigación social: la inferencia científica en los estudios cualitativos, Madrid, Alianza Editorial.
Lazarsfeld, Paul, 1974, “La interpretación de las relaciones estadísticas como propiedad de investigación”, en Boudon Raymond, Metodología de las ciencias sociales II. Análisis empírico de la causalidad, Barcelona, Laia.
López Calva, Luis Felipe, y Nora Lustig, 2010, “Explaining the Decline in Inequality in Latin America: Technological Change, Educational Upgrading, and Democracy”, en N. Lustig, y L. F.
López Calva (eds.), Declining Inequality in Latin America: A decade of Progress?, undp/Brookings Institution Press.
López Calva, Luis Felipe, y Eduardo Ortiz Juárez, 2011, A Vulnerability Approach to the Definition of Middle Class, Policy Research Working Paper Series 5902, The World Bank. DOI: https://doi.org/10.1596/1813-9450-5902
McKinsey Global Institute, 2014, A Tale of Two Mexicos: Growth and prosperity in a two-speed economy, Londres, McKinsey Co.
Piaget, Jean, 1978, La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo, Madrid, Siglo XXI.
Piaget, Jean, y Rolando García, 1982, Psicogénesis e historia de la ciencia, México, Siglo XXI.
Popper, Karl, 1962, La lógica de la investigación científica, Tecnos, Madrid.
Prigogine, Ilya, e Isabelle Stengers, 1979, La nueva alianza: metamorfosis de la ciencia, Madrid, Alianza Editorial.
Przeworski, Adam, y Henry Teune, 1972, The Logic of Comparative Social Inquiry, Nueva York, John Wiley.
Ravallion, Martin, 2009, The Developing World’s Bulging (but Vulnerable) “Middle Class”, Policy Research Working Paper 4816, World Bank. DOI: https://doi.org/10.1596/1813-9450-4816
Simon, Herbert, 1957, Models of Man, Nueva York, John Wiley.
Solimano, Andrés, 2008, “The Middle Class and the Development Process: International Evidence”,
Macroeconomía del desarrollo, núm. 11, Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC).
Williamson, John, 1990, “What Washington Means by Policy Reform”, en John Williamson (ed.), Latin American Adjustment. How Much Has Happened?, Washington, DC, Institute for International Economics.
Williamson, John, 2003, “An Agenda for Restarting Growth and Reform”, en Pedro Pablo Kuczynski, y John Williamson (eds.), After the Washington Consensus: Restarting Growth and Reform in Latina America, Washington, DC, Institute for International Economics.
Wright, Sewall, 1934, “The Methods of Path Coefficients”, The Annals of Mathematical Statistics, vol. 5, núm. 3. DOI: https://doi.org/10.1214/aoms/1177732676
Yaschine, Iliana, 2013, “Comentarios al informe del inegi sobre clases medias”, México Social, año 2, núm. 36, julio, pp. 6-7.
Yocelevzky, Ricardo, 2013, “Notas preliminares para una discusión acerca de las clases medias”, Les Cahiers de Psychologie Politique (en línea), núm. 23, disponible en <http://goo.gl/yyHWaM>.
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)