New global consensus, corporate power and worker training: An ever-present debate
DOI:
https://doi.org/10.18504/10.18504/pl2754-002-2019Abstract
Corporate modernization is an inescapable debate in the social sciences of work. In this context, the corporate pedagogical agency is crucial in order to form new subjectivities. In this article we analyze modernizing logics since the 1990’s in Argentina. With the new millennium, the consensus promoted by the Global Pact is strengthened, iso 9000 revisions are generated and the contemporary doctrines of management are disseminated globally. The text presents research findings from a qualitative perspective in the Argentine subsidiary of a transnational company of electronic products and in privatized companies of the electric subsector.
Downloads
References
Afonso, A. (2012). Para uma conceitualização alternativa de accountability em educação. Educação & Sociedade, 33(119), 471-484. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000200008 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200008
Alonso, L. E. & Fernández Rodríguez, C. (2013). Los discursos del management. Una perspectiva crítica. Lan Harremanak. Revista de Relaciones Laborales, (28), 42-69.
Álvarez Newman, D. (2012). La construcción de sujetos trabajadores competitivos. La formación por Competencias Laborales como tecnología de gobierno. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 5(14), 45-57.
Alvensson, M. & Sandberg, J. (2013). Has Management Studies Lost its Way? Ideas for More Imaginative and Innovative Research. Journal of Management Studies, 50(1), 128-152. doi: 10.1111/j.1467-6486.2012.01070.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2012.01070.x
Apple, M. (2005). Education, markets, and an audit culture. Critical Quaterly, 47(1-2), 11-29. doi: 10.1111/j.0011-1562.2005.00611.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.0011-1562.2005.00611.x
Archel, P., Husillos, J., Larrinaga, C. & Spence, C. (2009). Social disclosure, legitimacy theory and the role of the state. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 22 (8), 1284-1307. doi: https://doi.org/10.1108/09513570910999319 DOI: https://doi.org/10.1108/09513570910999319
Bensusán, G. (2009). Estándares laborales y calidad de los empleos en América Latina. Perfiles Latinoamericanos, (34), 13-49. DOI: https://doi.org/10.18504/pl1734-013-2009
Cárdenas, J. (2012). La organización en red del poder corporativo. Una tipología de redes corporativas. Revista Internacional de Sociología, 70(1), 77-105. doi: http://dx.doi.org/10.3989/ris.2010.09.04 DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2010.09.04
De Freitas, L. C. (2012). Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, 33(119), 379-404. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004
Denis, J. (2007). La prescription ordinaire. Circulation et énonciation des règles au travail. Sociologie du Travail, 49(4), 496-513. doi: https://doi.org/10.1016/j.soctra.2007.09.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.soctra.2007.09.003
Figari, C. (2011). Work discipline and corporate training in modernising large companies in Argentina. Work Organisation, Labour & Globalisation, 5(1), 130-149. doi: http://dx.doi.org/10.13169/workorgalaboglob.5.1.0130 DOI: https://doi.org/10.13169/workorgalaboglob.5.1.0130
Figari, C. (2013). Hegemonía empresarial y mediaciones pedagógicas en los espacios de trabajo. Sociología del Trabajo, (78), 95-115.
Figari, C. (2015). Corporaciones y dispositivos pedagógicos: la estrategia formadora del capital. Estudios Sociológicos, (98), 285-310. DOI: https://doi.org/10.24201/es.2015v33n0.3
Figari, C. (2016). La pericia técnica como campo en disputa: estrategias de control empresarial en filiales de empresas transnacionales radicadas en argentina. Sociedad y Economía, (30), 199-223. DOI: https://doi.org/10.25100/sye.v0i30.3906
Fleming, P. & BanerJee, S. B. (2016). When performaticivity fails: Implications for critical management studies. Human Relations, 69(2), 257-276. doi: 10.1177/0018726715599241 DOI: https://doi.org/10.1177/0018726715599241
Galafassi, G. (Comp.). (2014). Apuntes de acumulación: Capital, Estado, procesos socio-históricos de (re)producción y conflictividad social. Buenos Aires: Extramuros Ediciones.
Giniger, N. (2014). Doctrina social de la Iglesia y Responsabilidad Social Empresarial: ética y política del neoliberalismo. Sociedad y Religión, (42), 34-66.
Graciolli, E. & Lamana Diniz, P. (2010). Responsabilidade social empresarial e estado neoliberal. En J. dos Santos Souza & R. Araujo (Orgs.), Trabalho, Educação e Sociabilidade (pp. 123-137). Brasil: Práxis.
Harvey, D. (2005). El “nuevo” imperialismo: acumulación por desposesión. Buenos Aires: CLACSO.
Hodgson, D. & Briand, L. (2013). Controlling the uncontrollable: “Agile” teams and illusions of autonomy in creative work. Work, Employment & Society, 27(2), 308-325. doi: 10.1177/0950017012460315 DOI: https://doi.org/10.1177/0950017012460315
Kalleberg, Arne L. (2009). Precarious work, insecure workers: Employment relations in transition. American Sociological Review, 74(1), 1-22. doi: 10.1177/000312240907400101 DOI: https://doi.org/10.1177/000312240907400101
Maira Vidal, M. (2012). Las organizaciones sindicales ante la Responsabilidad Social de la Empresas transnacionales en el contexto de la globalización económica. Cuaderno de Relaciones Laborales, (2), 431-458. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CRLA.2012.v30.n2.40208
Robinson, W. (2007). Una teoría sobre el capitalismo global. Producción, clases y Estado en un mundo transnacional. Bogotá: Ediciones desde Abajo.
Rueda Delgado, G. (2013). Contabilidad para la internacionalización y la globalización: hegemonía y disidencias. Papel Político, 18(1), 285-319.
Sallaz, J. (2015). Permanent pedagogy. How Post-Fordist Firms Generate Effort but Not Consent. Work and Occupations, 42(1), 3-34. doi: 10.1177/0730888414551207 DOI: https://doi.org/10.1177/0730888414551207
Szlechter, D. (2010). ¿Gerentes o empresarios? Apuntes para un debate teórico sobre el trabajo gerencial. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 180-201. doi: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-120 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-120
Valdés, G. & Barley, R. S. (2016). Be careful what wish for: The learning imperative in postindustrial work. Work and Occupations, 42(4), 466-501. doi: 10.1177/0730888416655187 DOI: https://doi.org/10.1177/0730888416655187
Villavicencio, D., Morales, A. & Amaro, M. (2012). Indicadores y asimetrías sobre la Sociedad Basada en el Conocimiento en América Latina. Perfiles Latinoamericanos, 20(40), 63-95. DOI: https://doi.org/10.18504/pl2040-063-2012
Wanderley Neves L. (Org.). (2009). La nueva pedagogía de la hegemonía. Estrategias del capital para educar el consenso. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede México
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)