Legislative cooperation between opposition and government in Mexico. A time-series analysis
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl3059-010-2022Keywords:
cooperation, legislative opposition, Mexico, Time-Series, Camara de Diputados, presidential initiativesAbstract
Why do opposition parties vote in favor of presidential bill initiatives when they apparently have no incentive to cooperate? Scholarly literature has suggested that opposition cooperation in a presidential regime is unlikely, especially when there are not portfolio coalitions. However, empirical evidence shows that opposition parties in Mexico tend to approve presidential bill initiatives extensively. To explain this dynamic, I argue that opposition cooperation may depend on when the initiative is approved and whether it is an initiative that increases redistribution. This is tested through several time-series models and the results point in the direction of my argument.
Downloads
References
Acemoglu, D., & Robinson, J. A. (2005). Economic origins of dictatorship and democracy. Nueva York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511510809 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511510809
Altman, D. (2000). The politics of coalition formation and survival in multy-party presidential democracies. The case of Uruguay 1989-1999. Party Politics, 6(3), 259-283.
https://doi.org/10.1177/1354068800006003001 DOI: https://doi.org/10.1177/1354068800006003001
Amorim Neto, O. (1998). Cabinet formation in presidential regimes: An analysis of 10 Latin American countries (Paper). Presentado en LASA 1998.
Bárcena, S. A. (2017). Involucramiento legislativo sin reelección: La productividad de los diputados federales en México, 1985-2015. Política y Gobierno, 24(1), 45-79.
Béjar Algazi, L. (2014). Cuando el ejecutivo es débil ¿Quién gobierna en México? Política y Gobierno, XXI(2), 327-349.
Béjar Algazi, L. (2006). Los partidos en el Congreso de la Unión. La representación parlamentaria de la alternancia. México: UNAM/Gernika.
Béjar Algazi, L. (2005). Cambio institucional: el Congreso mexicano después de la alternancia. Ponencia presentada en el VII Congreso español de Ciencia Política y Administración.
Béjar Algazi, L. (2004). Representación y disciplina en los grupos parlamentarios: el caso mexicano. Estudios Políticos, (3), 153-194.
Cameron, C. M. (2000). Veto bargaining. Presidents and the politics of negative power. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511613302 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511613302
Casar, M. A. (2008). Los gobiernos sin mayoría en México: 1997–2006. Política y Gobierno, 15(2), 221-270.
Casar, M. A. (2002). Executive-Legislative Relations: The Case of Mexico (1946-1997). En S. Morgenstern & B. Nacif (Eds.), Legislative politics in Latin America (pp. 114-144). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511615665.006 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615665.006
Casar, M. A. (1999). Las relaciones entre el poder ejecutivo y el legislativo: el caso de México. Política y Gobierno, VI(1), 83-128
Casar, M. A., & Marván, I. (2014). Pluralismo y reformas constitucionales en México: 1997-2012. En M. A. Casar & I. Marván (Coords.), Reformar sin mayorías. La dinámica del cambio constitucional en México: 1997-2012 (pp. 13-85). México: Taurus.
Chaisty, P., Cheeseman, N., & Power, T. (2012). Rethinking the ‘presidentialism debate’: Conceptualizing coalitional politics in cross-regional perspective. Democratization, 21(1), 72-94. https://doi.org/10.1080/13510347.2012.710604 DOI: https://doi.org/10.1080/13510347.2012.710604
Chasquetti, D. (2008). Democracia, presidencialismo y partidos políticos en América Latina: Evaluando la “difícil combinación”. Montevideo: CAUCE.
Chasquetti, D. (2001). Democracia, multipartidismo y coaliciones en América Latina: evaluando la difícil combinación. En J. Lanzaro (Comp.), Tipos de presidencialismo y coaliciones políticas en América Latina (pp. 319-359). Buenos Aires: CLACSO.
Cheibub, J. A. (2007). Presidentialism, parliamentarism and democracy. Cambridge. Reino Unido: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511813344 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511813344
Cheibub, J. A. (2002). Minority governments, deadlock situations and the survival of presidential democracies. Comparative Political Studies, 35(3), 284-312.
https://doi.org/10.1177/0010414002035003002 DOI: https://doi.org/10.1177/0010414002035003002
Cheibub, J. A., Przeworski, A., & Saiegh, S. (2004). Government coalitions and legislative success under presidentialism and parliamentarism. British Journal of Political Science, 34(04), 565-587. https://doi.org/10.1017/S0007123404000195 DOI: https://doi.org/10.1017/S0007123404000195
Colomer, J., & Negretto, G. L. (2005). Can presidentialism work like parliamentarism? Government and Opposition, 40(1). https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.2005.00143.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.2005.00143.x
Cox, G., & McCubbins, M. (2007). Legislative Leviathan. Party government in the house. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511810060.001 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511810060
Damián, F. (2020). ‘Cañonazo’ de mil 200 mdp que, según AMLO, sirvió para pagar la reforma energética. Milenio. https://www.milenio.com/politica/canonazo-mil-200-mdp-sirvio-pagar-reforma-energetica
Díaz Cayeros, A. (2004). Dependencia fiscal y estrategias de coalición en el federalismo mexicano. Política y Gobierno, XI(2), 229-262.
Espino, M. (2020). ¿Pacto por México o pacto de corrupción?. El Universal. https://www.eluniversal.com.mx/nacion/pacto-por-mexico-o-pacto-de-corrupcion
Franses, P. H. B. F., & Van Oest, R. D. (2004). On the Econometrics of the Koyck Model. Econometric Institute Research Papers.
Kerevel, Y. P. (2015a). Pork-barreling without reelection? Evidence from the Mexican Congress. Legislative Studies Quarterly, 40(1), 137-166.
https://doi.org/10.1111/lsq.12068 DOI: https://doi.org/10.1111/lsq.12068
Kerevel, Y. P. (2015b). (Sub)national principals, legislative agents: Patronage and political careers in Mexico. Comparative Political Studies, 48(8), 1020-1050.
https://doi.org/10.1177/0010414015574878 DOI: https://doi.org/10.1177/0010414015574878
Laakso, M., & Taagepera, R. (1979). “Effective” number of parties: A measure with application to West Europe. Comparative Political Studies, 12(1), 3-27. https://doi.org/10.1177/001041407901200101 DOI: https://doi.org/10.1177/001041407901200101
Laver, M., & Shepsle, K. A. (1996). Making and breaking governments. Cabinets and legislatures in parliamentary democracies. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511625671 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511625671
Linz, J. (1994). Democracia presidencial o parlamentaria ¿Qué diferencia implica? En J. Linz & A. Valenzuela (Comps.), La crisis del presidencialismo (pp. 25-143). Madrid: Alianza.
Lujambio, A. (2003). Adiós a la excepcionalidad: régimen presidencial y gobierno dividido en México. En J. Lanzaro (Comp.), Tipos de Presidencialismo y Coaliciones Políticas en América Latina (pp. 251-282). Buenos Aires: CLACSO.
Lujambio, A. (1996). Gobiernos divididos en la federación mexicana. México: Universidad Autónoma Metropolitana/Instituto Federal Electoral.
Mainwaring, S. (1993). Presidentialism, Multipartism and Democracy. Comparative Political Studies, 26(2), 198-228. https://doi.org/10.1177/0010414093026002003 DOI: https://doi.org/10.1177/0010414093026002003
McCarty, N., & Pontusson, J. (2009). The political economy of inequality and redistribution. En W. Salverda (Ed.), The oxford handbook of economic inequality (pp. 666-692). Oxford University Press.
Meltzer, A. H., & Richard, S. F. (1981). A rational theory of the size of government. Journal of Political Economy, 89(5), 914-927. https://doi.org/10.1086/261013 DOI: https://doi.org/10.1086/261013
Milanovic, B. (2000). The Median-voter hypothesis, income inequality, and income redistribution: An Empirical test with the required data. European Journal of Political Economy, 16(3), 367-410. https://doi.org/10.1016/S0176-2680(00)00014-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S0176-2680(00)00014-8
Müller, W. C., & Meyer, T. M. (2010). Mutual veto? How coalitions work. En T. Koning, G. Tsebelis, & M. Debus (Eds.), Reform processes and policy change. Veto players and decision-making in modern democracies (pp. 99-124). Florida: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-5809-9_5 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-5809-9_5
Nacif, B. (2004). Las relaciones entre los poderes ejecutivo y legislativo tras el fin del presidencialismo en México. Política y Gobierno, XI(1), 9-41.
Nava Polina, M C., Weldon, J., & Yáñez López, J. (2000). Cambio político, presidencialismo y producción legislativa en la Cámara de Diputados. En G. Pérez Fernández del Castillo & A. Martínez (Comps.), La Cámara de Diputados en México (pp. 85-103). México: Flacso México/Cámara de Diputados LVII Legislatura/M. Á. Porrúa.
Negretto G. L. (2015). El estudio del presidencialismo en América Latina: Una evaluación crítica. En R. Castiglioni & C. Fuentes (Eds.), Política comparada sobre América Latina: Teorías, métodos y tópicos (pp. 1-34 ). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
Negretto, G. L. (2006). Minority presidents and democratic performance in Latin America. Latin America Politics and Society, 48(3), 63-92. https://doi.org/10.1111/j.1548-2456.2006.tb00356.x DOI: https://doi.org/10.1353/lap.2006.0037
Pérez-Liñán, A., & Polga, H. J. (2016). Explaining Military Coups and Impeachments in Latin America. Democratization, 24(5), 839-58.
https://doi.org/10.1080/13510347.2016.1251905 DOI: https://doi.org/10.1080/13510347.2016.1251905
Pérez-Liñán, A., Schmidt, N., & Vairo, D. (2019). Presidential hegemony and democratic backsliding in Latin America, 1925-2016. Democratization, 26(4), 1-19.
https://doi.org/10.1080/13510347.2019.1566321 DOI: https://doi.org/10.1080/13510347.2019.1566321
Philips, A. (2017). Have your cake and eat it too? Cointegration and dynamic inference from autoregressive distributed lag models. American Journal of Political Science, 62(1), 230-244. https://doi.org/10.1111/ajps.12318 DOI: https://doi.org/10.1111/ajps.12318
Pickup, M. (2014). Introduction to Time Series Analysis. SAGE.
https://doi.org/10.4135/9781483390857 DOI: https://doi.org/10.4135/9781483390857
Raymond, C. D., & Bárcena, S. A. (2019). Constituency preferences and committee selection in the Mexican Chamber of Deputies. Journal of Latin American Studies, 61(4), 95-117.
https://doi.org/10.1017/lap.2019.26 DOI: https://doi.org/10.1017/lap.2019.26
Riker, W. (1962). The theory of political coalitions. Connecticut: Greenwood Press Publishers.
Roberts, K. W. S. (1977). Voting over tax income schedules. Journal of Public Economics, 8(3), 329-340. https://doi.org/10.1016/0047-2727(77)90005-6 DOI: https://doi.org/10.1016/0047-2727(77)90005-6
Saiegh, S. (2015). Executive-legislative relations. En J. Gandhi & R. R. Ruiz (Eds.), Routledge handbook of comparative political institutions (pp. 162-182). Nueva York: Routledge.
Servicio de Información para la Estadística Parlamentaria (Infopal). (2020). http://www.diputados.gob.mx/sistema_legislativo.htm
Shugart, M. S., & Carey J. M. (1992). Presidents and Assemblies: Constitutional Design and Electoral Dynamics. Nueva York: Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9781139173988 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173988
Solís Delgadillo, D., & Cortez Salinas, J. (2019). De los quiebres democráticos a los gobiernos de coalición: una revisión de debate sobre el presidencialismo. Andamios, 16(41), 283-307. https://doi.org/10.29092/uacm.v16i41.726 DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v16i41.726
Strom, K. (1990). Minority government and majority rule. Cambridge Reino Unido: Cambridge University Press.
Téllez del Río, J. (2018). Legisladores indisciplinados en partidos disciplinados: evidencia de la Cámara de Diputados de México, 1998-2018. Tesina de maestría, Centro de Investigación y Docencia Económicas, México.
Tsebelis, G. (2006). Teoría de los jugadores con veto: Cómo funcionan las instituciones políticas. México: Fondo de Cultura Económica.
Ugalde, L. C. (2003). Desempeño legislativo en México. En R. M. Mirón Lince & L. Béjar Algazi (Coords.), El congreso mexicano después de la alternancia (pp. 175-195). México: Instituto de Investigaciones Legislativas del Senado de la República.
Valencia Escamilla, L. (2012). La relación Ejecutivo-Legislativo en la elaboración de políticas públicas. CONfines, 8(16), 11-37.
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede México
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)