The Trade–Unionist Action of Automotive Workers in Argentina from the Post-Devaluation to the Present Crisis

Authors

  • Sebastián Guevara Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.18504/pl1836-121-2010

Keywords:

union reactivation, labor conflict, bargaining.

Abstract

This paper analyzes the characteristics that shaped the actions of the employees of the automotive companies in Argentina during the growth process of the industry until the beginning of the current crisis, in order to contribute to knowledge of the prospects and limitations of those actions. From the viewpoint of industrial relations, changes took place at the level of employment and wages during the period of reactivation of collective bargaining. However, in this same period, assemblies in workplaces, public events, rallies and strikes proliferated. This was the context in which the actions of union auto workers became highly visible.

Despite this increased mobilization and its impact in terms of employment and wages, the basis on which negotiations are carried out does not seem to have changed substantially. The patterns of flexibility in the purchase and use of the work force remains in force.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación de Fábricas de Automotores de la República Argentina (ADEFA), varios años, Anuario estadístico, Buenos Aires.

Asociación de Fábricas de Automotores de la República Argentina (ADEFA), varios años, Informes estadísticos, Buenos Aires.

Federación de Trabajadores de la Industria y Afines (FeTlA)–CTA, 2005, "Ford un nuevo modelo", Engranajes, núm. 1, septiembre, Buenos Aires.

Guevara, S., 2009, "Los trabajadores de la industria automotriz del Mercosur frente a la crisis mundial actual", en Memorias del 9ALT+167 Congreso Nacional de Estudios del Trabajo– El trabajo como cuestión central, Asociación Argentina de Especialistas en Estudios del Trabajo, Buenos Aires. Disponible on–line en <http://www.aset.org.ar/congresos/9/ASET.htm>.

Guevara, S., 2007, "El Mercosur como reproducción de la forma específica de la acumulación de capital en el Cono Sur: una primera aproximación desde el sector automotriz", en A. Fernández (editor), Estados y sindicatos en perspectiva latinoamericana, Buenos Aires, Prometeo Libros.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INDEC), Series históricas de: Producto Bruto Interno, índice de Precios al Consumidor, Tasa de Desempleo. En <www.indec.gov.ar>.

Iñigo Carrera, J., 2008, El capital: razón histórica, sujeto revolucionario y conciencia, Buenos Aires, Imago Mundi.

Iñigo Carrera, J. 2007, La formación económica de la sociedad Argentina. Volumen I. Renta agraria, ganancia industrial y deuda externa. 1882–2004, Buenos Aires, Imago Mundi.

La Verdad Obrera, 2005, "La lucha de los trabajadores automotrices", La Verdad Obrera N°165, 16/6/05, Buenos Aires.

Ministerio de Trabajo, Empleo y Seguridad Social (MTESS), Convenios y Acuerdos Colectivos de Trabajo. En <www.trabajo.gob.ar>.

Prensa Obrera, 2005, "Los mecánicos volvieron a la panamericana", Prensa Obrera N 903, 9/6/05, Buenos Aires.

Santella, A., 2009, "Conflicto obrero en el sector automotriz argentino (1994–2006)", en P. Lenguita y J. Montes Cató (coordinadores), Resistencias Laborales. Experiencias de repolitización del trabajo en Argentina, Buenos Aires, El Aleph.com.

Published

2010-07-01

Citas a este artículo:

How to Cite

Guevara, S. (2010). The Trade–Unionist Action of Automotive Workers in Argentina from the Post-Devaluation to the Present Crisis. Perfiles Latinoamericanos, 18(36), 121–141. https://doi.org/10.18504/pl1836-121-2010

Issue

Section

Articles