Transparency for its exploitation: Spanish and Mexican intermediate governments
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl3161-014-2023Keywords:
Spain, Mexico, transparency, accountability, open data, regional governmentsAbstract
Spain and Mexico are strongly decentralized countries and powerhouses in open data. For this reason, we will assess at the level of their intermediate governments autonomous communities and states, respectively) the active transparency of their open data portals, which are the ones that house truly reusable information. After reviewing 18 000 data sets, we can affirm that there is a greater development of regional repositories in Spain than in Mexico in terms of data sets related to accountability and that only one success case has been identified, País Vasco.
Downloads
References
Aguilera Durán, J. (2019). Experiencias en México y España en la recepción e implementación del gobierno abierto. Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 2(9), 349-364.
Alcaraz-Quiles, F. J., Navarro-Galera, A., & Ortiz-Rodríguez, D. (2017). La transparencia sobre sostenibilidad en gobiernos regionales: el caso de España. Convergencia, 24(73), 113-140. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i73.4240 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v0i73.4240
Ballester Espinosa, A. (2015). Administración electrónica, transparencia y Open Data. Generadores de confianza en las Administraciones Públicas. Telos. Cuadernos de comunicación e innovación, 100.
Barria Traverso, D., González-Bustamante, B., & Cisternas Guasch, C. (2019). La literatura sobre gobierno abierto en español. Análisis sobre las dinámicas de producción y citación. Nóesis, 28(56), 22-42. https://doi.org/10.20983/noesis.2019.2.3 DOI: https://doi.org/10.20983/noesis.2019.2.3
Bellod-Redondo, J. F. (2008). Significado y evolución de la transparencia presupuestaria en las Comunidades Autónomas. Auditoría pública, 45, 103-115.
Beltrán-Orenes, P., & Martínez-Pastor, E. (2019). Publicidades activa y pasiva en contratación pública. Una panorámica autonómica española. El profesional de la información, 28(3), 557-567. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.19 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.19
Beltrán-Orenes, P., & Martínez-Pastor, E. (2017). Organización de la información y sujetos obligados en el Portal de la transparencia de España. El profesional de la información, 26(5), 983-994. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.19 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.19
Beltrán-Orenes, P., & Martínez-Pastor, E. (2016). Grado de cumplimiento de las leyes de transparencia, acceso y buen gobierno y de reutilización de los datos de contratación de la administración central española. El profesional de la información, 25(4), 557-567. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.05 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.05
Berners-Lee, T. (2010). Linked data. World Wide Web Consortium. http://www.w3.org/DesignIssues/LinkedData.html
Bertot, J. C., Jaeger, P. T., & Grimes, J. M. (2010). Using ICTs to create a culture of transparency: E-government and social media as openness and anti-corruption tools for societies. Government Information Quarterly, 27(3), 264-271. https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.03.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.03.001
Bonsón, E., Torres, L., Royo, S., & Flores, F. (2012). Local e-government 2.0: Social media and corporate transparency in municipalities. Government Information Quarterly, 29(2), 123-132. https://doi.org/10.1016/j.giq.2011.10.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.giq.2011.10.001
Calderón, C., & Lorenzo, S. (2010). Open government: gobierno abierto. Algón.
Cerrillo-i-Martínez, A. (2012). La contribución de las TIC a la mejora de la transparencia administrativa. Arbor, 188(756). https://doi.org/10.3989/arbor.2012.756n4006 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2012.756n4006
Cerrillo-Martínez, A. (2018). Datos masivos y datos abiertos para una gobernanza inteligente. El profesional de la información, 27(5), 1128-1135. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.16 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.16
Cerrillo-Martínez, A. (2014). Los principios de datos abiertos en la legislación española. Revista de Internet, Derecho y Política, 19, 62-77.
https://doi.org/10.7238/idp.v0i19.2418 DOI: https://doi.org/10.7238/idp.v0i19.2418
Clarke, A., & Francoli, M. (2014). What’s in a name? A comparison of ‘open government’ definitions across seven Open Government Partnership members”. eJournal of eDemocracy and Open Government, 6(3). https://doi.org/10.29379/jedem.v6i3.227 DOI: https://doi.org/10.29379/jedem.v6i3.227
Criado, J. I., & Villodre, J. (2018). Comunicando datos masivos del sector público local en redes sociales. Análisis de sentimiento en Twitter. El profesional de la información, 27(3), 614-623. https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.14 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.14
Curto-Rodríguez, R. (2020a). El marketing-mix de los datos gubernamentales abiertos. En L. I. Álvarez González et al. (Coords.), Experiencias docentes innovadoras de marketing público y no lucrativo en la era de la economía colaborativa (pp.25-38). Oviedo, España: Universidad de Oviedo.
Curto-Rodríguez, R. (2020b). Transparencia operativa de las comunidades autónomas españolas mediante sus portales de datos abiertos. El profesional de la información, 29(1). https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.15 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.15
Curto-Rodríguez, R. (2019) ¿Qué información relacionada con la publicidad activa contienen los portales de datos abiertos autonómicos españoles? Un análisis detallado tras cuatro años de su eclosión. Revista Española de la Transparencia, (9), 177-198. https://doi.org/10.51915/ret.48 DOI: https://doi.org/10.51915/ret.48
Curto-Rodríguez, R. (2017). Los portales autonómicos de datos abiertos y la información relacionada con la rendición de cuentas: Punto de partida y situación tras la entrada en vigor de la ley 19/2013 de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. Revista Española de la Transparencia, (5), 80-93.
Curto-Rodríguez, R. (2016). La información relacionada con la rendición de cuentas suministrada por las Comunidades Autónomas españolas. Auditoría Pública, (67), 61-68.
Curto-Rodríguez, R., & Pascual-Fernández, P. (2021). ¿Se está elevando al cuadrado la lucha contra la corrupción en los estados mexicanos? Comunicación de datos públicos reutilizables. Gestión y Política Pública, 30(3), 115-145. https://doi.org/10.29265/gypp.v30i3.962 DOI: https://doi.org/10.29265/gypp.v30i3.962
Da Costa Silva, P. H., Justo, W. R., & de Moraes Rocha, R. (2022). Inter-relaçao entre Transparência Pública, Corrupçao, Variáveis Socioeconômicas e Políticas nos estados basileiros no período de 2015 a 2016. Espacio Abierto, 31(1), 80-98.
Davies, T., & Fumega, S. (2014). Mixed incentives: Adopting ICT innovations for transparency, accountability, and anti-corruption. (U4 Issue, no. 4). http://hdl.handle.net/11250/2474950
Ducci, G., & Materassi, L. (2022). Public sector communication facing the challenges of open government: Exploring the Italian context. En E. Gola, A. Volterrani, & F. Meloni (Eds.), Communication, digital media and future: new scenarios and future changes (pp. 67-75). Cagliari: UNICApress.
Estrada Zamora, C., & Vargas-Hernández, J. G. (2018). Percepción ciudadana del open data y la innovación en México. Revista de Investigación en Tecnologías de la información, 6(11), 86-95. DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.06.11.014
Ferrer-Sapena, A., Peset, F., & Aleixandre-Benavent, R. (2011). Acceso a los datos públicos y su reutilización: open data y open government. El profesional de la información, 20(3), 260-269. https://doi.org/10.3145/epi.2011.may.03 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2011.may.03
Figueras Zanabria, V. M. (2019). Gobierno Abierto en México: hacia una discusión realista de su factibilidad. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 64(235). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.235.59021 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.235.59021
Freire Avilés, R. M., Díaz Nava, J. B., & Vera Lucio, N. E. (2019). Cultura libre y software libre: hacia el empoderamiento digital. Prisma Social, (26), 50-72.
García Bátiz, M. L., & Téllez Arana, L. (2018). El presupuesto participativo: un balance de su estudio y evolución en México. Perfiles Latinoamericanos, 26(52), 1-28. https://doi.org/10.18504/pl2652-012-2018 DOI: https://doi.org/10.18504/pl2652-012-2018
García-García, J., & Alonso-Magdaleno, M. I. (2020). Comunicación de datos presupuestarios de administraciones públicas mediante visualización: uso de la aplicación dónde van mis impuestos. El profesional de la información, 29(1). https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.17 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.17
García-García, J., & Curto-Rodríguez, R. (2019). El ejercicio de la rendición de cuentas mediante portales de datos abiertos en las comunidades autónomas españolas. Revista de Internet, Derecho y Política, (29). http://doi.org/10.7238/idp.v0i29.3182 DOI: https://doi.org/10.7238/idp.v0i29.3182
García-García, J., & Curto-Rodríguez, R. (2018). Determinantes de la apertura de datos y rendición de cuentas en los gobiernos regionales españoles. Revista del CLAD reforma y democracia, (70), 163-198.
Garriga Portolá, M. (2011). ¿Datos abiertos?: Sí, pero de forma sostenible. El profesional de la información, 20(3), 298-303. https://doi.org/10.3145/epi.2011.may.08 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2011.may.08
Gertrudis-Casado, M. C., Gertrudix-Barrio, M., & Álvarez-García, S. (2016). Professional information skills and open data. Challenges for citizen empowerment and social change. Comunicar, 24(1). https://doi.org/10.3916/C47-2016-04 DOI: https://doi.org/10.3916/C47-2016-04
Giglia, E. (2011). Open Access, Open Data: paradigm shifts in the changing scholarly communication scenario. D-Lib Magazine, 17(3/4). https://doi.org/10.1045/march2011-giglia DOI: https://doi.org/10.1045/march2011-giglia
Höchtl, J. (2012). Open Government Data–Beyond the Hype. En P. Parycek, N. Edelmann (Eds.) & M. Sachs (Co-Ed.), CeDEM 12 Conference for E-Democracy and Open Government (pp. 363-366). Krems: Danube-University Krems, Austria.
Hogge, B. (2010). Open data study. Transparency and Accountability Iniciative. https://www.opensocietyfoundations.org/publications/open-data-study
Iglesias, C. (2013). Cuando el diseño se encuentra con el Open Data. http://carlosiglesias.es/category/world-bank/
Kaufmann, D., & Kraay, A. (2002). Growth with Governance. (Policy Research Working Paper, no. 2928). World Bank.
Kopits, G., & Craig, J. (1998). Transparency in government operations. Washington, D.C.: International Monetary Fund. https://doi.org/10.5089/9781557756978.084 DOI: https://doi.org/10.5089/9781557756978.084
López, A. C., & Sagol, C. (2012). Datos, colaboración y participación en entornos virtuales. Uso del portal gobierno local. En C. Díaz & M. Álvarez (Coords.), Gestión municipal y gobierno electrónico: participación, transparencia y datos abiertos (pp. 71-84). Programa de Mejora de la Gestión Municipal.
Martínez Rodríguez, M. C., García Morales, M. I., Aguilar Obregón, E. A. R. (2018). El Gobierno abierto una medida anticorrupción para México. En M. C. Martínez Rodríguez & M. I. García Morales (Coords.), Política pública y crecimiento económico en México (pp. 102-132). México: Colofón
Masip, P., Ruiz-Caballero, C., & Suau, J. (2019). Active audiences and social discussion on the digital public sphere. Review article. El profesional de la información, 28(2). https://doi.org//10.3145/epi.2019.mar.04 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.mar.04
Méndez, E., & Greenberg, J. (2012). Linked open data for open vocabularies and hive’s global framework. El profesional de la información, 21(3). http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.may.03 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2012.may.03
Monsiváis Carrillo, A. (2019). La insatisfacción con la democracia en México (2014-2017). Perfiles Latinoamericanos, 27(53). https://doi.org/10.18504/pl2753-012-2019 DOI: https://doi.org/10.18504/pl2753-012-2019
Obama, B. (2009). Memorandum for the heads of executive departments and agencies: Transparency and open government. Washington, DC. https://obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/transparency-and-open-government
Organización para la cooperación y el desarrollo económico (OECD). (2020). OECD Open, Useful and Re-usable data (OURdata) Index: 2019. https://www.oecd.org/governance/digital-government/ourdata-index-policy-paper-2020.pdf
Open Data Inception. (2019). Sitio oficial. https://opendatainception.io/
Oszlak, Ó. (2016). Gobierno abierto: el rumbo de los conceptos. En I. Luna Pla & J. A. Bojórquez Pereznieto (Coords.), Gobierno abierto: el valor social de la información pública (pp. 23-48). https://www.chiapasgobiernoabierto.org.mx/material-difusion/publicaciones/valor_social.pdf
Parks, W. (1957). The open government principle: Applying the right to know under the constitution. The George Washington Law Review, 26(1).
Peset Mancebo, M. F., Ferrer Sapena, A., & Subirats-Coll, I. (2011). Open data y linked open data: su impacto en el área de bibliotecas y documentación. El profesional de la información, 20(2), 165-173. https://doi.org/10.3145/epi.2011.mar.06 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2011.mar.06
Piotrowski, S. J. (2008). Governmental transparency in the path of administrative reform. Nueva York: University of New York Press. DOI: https://doi.org/10.1353/book5187
Prattichizzo, G. (2022). Tell me about the data. Istat communication on social media. En E. Gola, A. Volterrani, & F. Meloni (Eds.), Communication, digital media and future: new scenarios and future changes (pp. 77-88). Cagliari: UNICApress.
Ramírez-Alujas, Á., & Villoria, M. (2012). Innovaciones de raíz democrática en la Administración: ¿recuperando legitimidad ante la crisis? EKONOMIAZ, 80(2), 20-45.
Robinson, D., Yu, H., Zeller, W. P., & Felten, E. W. (2009). Government data and the invisible hand. Yale Journal of Law & Technology, (11).
Sierra Rodríguez, J. (2018). Mediciones y premios de transparencia. Revista Española de la Transparencia, (7), 71-98. https://doi.org/10.51915/ret.71 DOI: https://doi.org/10.51915/ret.71
Royo-Montañés, S., & Benítez-Gómez, A. (2019). Portales de datos abiertos. Metodología de análisis y aplicación a municipios españoles. El profesional de la información, 28(6). https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.09 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.09
Ruiz, J. F. (2017). Los órganos autónomos como espacios para el gobierno abierto. Convergencia, (75), 159-188. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i75.4067 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v0i75.4067
Sanahuja, J. A. (2019). América latina: malestar en la democracia y desafíos de la política. Revista Electrónica Iberoamericana, 12(2), 8-13.
Sandoval-Almazán, R. (2019). Gobierno abierto y transparencia en México: estudio longitudinal 2015-2018. Innovar, 29(74), 115-132. https://doi.org/10.15446/innovar.v29n74.82097 DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v29n74.82097
Sandoval-Almazán, R. (2018). Implementación de datos abiertos gubernamentales en México: diagnóstico estatal 2015-2016. Revista Internacional de Estadística y Geografía, 9(1).
Tan, Y. (2014). Transparency without democracy: The unexpected effects of China's environmental disclosure policy. Governance, 27(1), 37-62 https://doi.org/10.1111/gove.12018 DOI: https://doi.org/10.1111/gove.12018
Valenzuela Mendoza, R. E. (2015). La transparencia colaborativa una herramienta para un gobierno abierto. Buen Gobierno, 18(4), 65-82. https://doi.org/10.35247/buengob_18_04 DOI: https://doi.org/10.35247/buengob_18_04
Van Thiel, S., & Leeuw, F. L. (2002). The performance paradox in the public sector. Public Performance & Management Review, 25(3), 267-281. https://doi.org/10.2307/3381236 DOI: https://doi.org/10.1080/15309576.2002.11643661
Vargas Chanes, D., & González Nuñez, J. C. (2018). El efecto de las instituciones en el crecimiento económico de América Latina. Perfiles Latinoamericanos, 26(51), 329-349. https://doi.org/10.18504/pl2651-013-2018 DOI: https://doi.org/10.18504/pl2651-013-2018
Velasco Sánchez, E. (2019). Dirigir la Revolución Digital en el sector público. Nuevas estructuras organizativas y perfiles directivos. Buen Gobierno, (27), 4-24. https://doi.org/10.35247/buengob_27_05 DOI: https://doi.org/10.35247/buengob_27_05
Vera Martínez, M. C. (2018). Los datos abiertos y el plan de acción de gobierno abierto en México 2013-2015. Nóesis, 27(54), 1-18. https://doi.org/10.20983/noesis.2018.2.1 DOI: https://doi.org/10.20983/noesis.2018.2.1
Vicente-Paños, A., & Jordán-Alfonso, A. (2017). Acceso a la información pública y su reutilización en las comunidades autónomas: evaluación de la reutilización de datos abiertos. El profesional de la información, 26(3). https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.04 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.04
Vickery, G. (2011). Review of recent studies on PSI re-use and related market developments. Information Economics, París. https://www.researchgate.net/publication/265573154_Review_of_Recent_Studies_on_PSI_Re-Use_and_Related_Market_Development
Yu, H., & Robinson, D. G. (2012). The new ambiguity of “Open Government”. UCLA Law Review Discourse, (178), 178-208. https://www.uclalawreview.org/pdf/discourse/59-11.pdf DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2012489
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede México
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)