School Effectiveness and Inequality: Contributions to Educational Policy
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl1734-051-2009Keywords:
educational quality and equality in Mexico, school factors related to learning, educational policy and reform.Abstract
This article presents the main findings of a recent study about learning–related factors in Mexican primary education, with the objective of questioning some of the assumptions underlying the recently proposed educational reform. The results show that Mexican primary schools have a reduced influence on learning, compared with the impact of socioeconomic factors; nevertheless, schools' human resources and teachers' stability in school, as well as classroom climate, show positive effects on learning; other school factors (i.e. school management, school climate, and learning opportunities) showed almost no relationship with learning. The last section of the article analyzes, from a critical perspective, the current educational policy recommendations (particularly, the triad autonomy–accountability–assessment) based on the results mentioned above.Downloads
References
Bourdieu, Pierre y Jean–Claude Passeron, 1979, La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza, Barcelona, Laia.
Blanco, Emilio, 2008, "Factores escolares asociados a los aprendizajes en la educación primaria mexicana: un análisis multinivel", Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación 6, núm. 1.
Blanco, Emilio, 2007, "Eficacia escolar en México. Factores asociados a los aprendizajes en la educación primaria", México, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (tesis de doctorado).
Bryk, Anthony y Stephen Raudenbush, 1992, Hierachical Linear Models, Thousand Oaks. Cal., Sage.
Casas, Andrés, Luis Gamboa y Luis Piñeiro, 2002, "El efecto escuela en Colombia, 1999–2000", Rosario, Universidad del Rosario, Colombia (Borradores de investigación).
Cervini, Rubén, 2004, "Nivel y variación de la equidad en la educación media de Argentina", Revista Iberoamericana de Educación 34, núm. 4.
Cervini, Rubén, 2002, "Desigualdades en el logro académico y reproducción cultural en Argentina. Un modelo de tres niveles", Revista Mexicana de Investigación Educativa 7, núm. 16.
Chubb, John y Terry Moe, 1990, Politics, Markets, and America's Schools, Washington, D.C., The Brooking Institution Press.
Espínola, Viola, 2000, Autonomía escolar: factores que contribuyen a una escuela más efectiva, Washington, D.C., Banco Interamericano de Desarrollo, Departamento Regional de Operaciones, División de Programas Sociales, 1.
Fernández, Tabaré, 2007, Distribución del conocimiento escolar: clases sociales, escuelas y sistemas educativos en América Latina, México, El Colegio de México.
Fernández, Tabaré y Emilio Blanco, 2004, "¿Cuánto importa la escuela? El caso de México en el contexto de América Latina", Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 2, núm. 1.
Fullan, Michael y Nancy Watson, 1999, "School–based Management: Reconceptualizing to Improve Learning Outcomes", documento presentado al Banco Mundial, "Improving Learning Outcomes in the Caribbean" http://www.oecs.org/oeru/documents/ Outcomes.pdf, consultado por última vez el 12 de mayo de 2009.
Gajardo, Marcela, 1999, "Reformas educativas en América Latina. Balance de una década", Santiago, PREALC(Documento de trabajo, 15).
Galiani, Sebastián, Paul Gertler y Ernesto Schargrodsky, 2005, School Decentralization: Helping the Good Get Better, but Leaving the Poor Behind, PREALC Santiago.
Gaviria, José et al. , 2004, "Un estudio multinivel sobre los factores de eficacia escolar en países en desarrollo: el caso de los recursos en Brasil", Archivos Analíticos de Políticas Educativas 12, núm. 20.
Gray, John, 2006, "School Effectiveness and the 'Other Outcomes' of Secondary Schooling: Three Decades of British Research", Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 4, núm. 1.
INEE, 2008, Estudio comparativo del aprendizaje en sexto de primaria en México 2005–2007: Español y Matemáticas, México, INEE.
INEE, 2006, El aprendizaje del Español y las Matemáticas en la educación básica en México. Sexto de primaria y tercero de secundaria, México, INEE.
INEE, 2005, La calidad de la educación básica en México, México, INEE.
Kaufmann, Robert y Joan Nelson, 2005, "Políticas de reforma educativa. Comparación entre países", Santiago, PREALC (Documento de trabajo, 33).
Loera, Armando, 2005, Cambios en las escuelas que participan en el PEC. 2001–2004, México, Heurística Educativa.
Loera, Armando et al., 2006, Así se hace en buenas escuelas públicas mexicanas. Estudio de casos longitudinales, México, Heurística Educativa.
Martín–Barbero, Jesús, 2008, "Reconfiguraciones de la comunicación entre escuela y sociedad", en Emilio Tenti (comp.), Nuevos temas en la agenda de política educativa, Buenos Aires, Siglo XXI.
McEwan, Patrick y Martín Carnoy, 1998, The Effectiveness and Efficiency of Private Schools in Chile's Voucher System, Stanford, Stanford University Press (Documento de trabajo).
Ministerio de Educación de Chile, 2000, Evaluación del programa de mejoramiento de la calidad de las escuelas básicas de sectores pobres P–900, Santiago de Chile, en http://www.asesoriasparaeldesarrollo.cl/files/informe_p–900.pdf, consultado el 7 de mayo.
Miranda, Francisco, 2007, "Mejora del aprendizaje y la calidad de la educación: una visión de política educativa", en F. Miranda, H. Patrinos y A. López (coords.), Mejora de la calidad educativa en México: posiciones y propuestas, México, Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
Mizala, Alejandra y Pilar Romaguerra, 2000, Determinación de factores explicativos de los resultados escolares en educación media en Chile, Santiago, Centro de Economía Aplicada, Departamento de Ingeniería Industrial, Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas, Universidad de Chile, (Serie Economía, 85).
Mizala, Alejandra, Pilar Romaguerra y Teresa Reinaga, 1999, Factores que inciden en el rendimiento escolar en Bolivia, Santiago, Centro de Economía Aplicada, Departamento de Ingeniería Industrial, Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas, Universidad de Chile (Serie Economía, 61).
Muñoz Izquierdo, Carlos, 1996, "Génesis de los conocimientos sobre el origen de las desigualdades educativas: una reflexión apoyada en el caso de México", en Carlos Muñoz Izquierdo, Origen y consecuencias de las desigualdades educativas. Investigaciones realizadas en América Latina sobre el problema, México, FCE.
Murillo, Javier, 2005, La investigación sobre eficacia escolar, Barcelona, Octaedro.
Murillo, Javier, 2003, La investigación sobre eficacia escolar en Iberoamérica, Santafé de Bogotá, Convenio Andrés Bello/CIDE.
OECD, 2007, Science Competencies for Tomorrow's World, París, OECD.
OECD, 2004, Learning for Tomorrow's World. First Results from PISA 2003, París, OECD.
OECD, 2000, Knowledge and Skills for Life. First Results from the OECD Programme for International Student Assessment (PISA – 2000), París, OECD.
Patrinos, Harry, 2007, "Factores determinantes del aprendizaje y calidad de la educación en México", en E Miranda, H. Patrinos y A. López (coords.), Mejora de la calidad educativa en México: posiciones y propuestas, México, Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
PREALC, 2005, Cantidad sin calidad. Un informe del progreso educativo en América Latina, Santiago, PREALC.
Ravela, Pedro et al., 1999, Factores institucionales y pedagógicos explicativos de los aprendizajes. IV Informe de la evaluación nacional de aprendizajes en sextos años de educación primaria, Montevideo, UMRE/MECAEP/ANEP.
Scheerens, Jaap, 2000, Improving School Effectiveness. Fundamentals of Educational Planning núm. 68, Unesco — IIEP.
Scott, Richard, 1998, Organizations. Rational, Natural, and Open Systems, Nueva Jersey, Prentice–Hall.
Soares, José, 2004, "O efeito da escola no desempenho cognitivo de seus alunos", Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 2, núm. 2.
Tenti, Emilio, 2007, "La educación escolar y la nueva 'cuestión social'", en Emilio Tenti, La escuela y la cuestión social, Buenos Aires, Siglo XXI.
Vélez, Eduardo, Ernesto Schiefelbein y Jorge Valenzuela, 1995, "Factores que afectan el rendimiento académico en la educación primaria. Revisión de la literatura de América Latina y el Caribe", Revista Latinoamericana de Innovaciones Educativas, año VI, núm. 17 (Buenos Aires, Ministerio de Cultura y Educación–OEA).
Winkler, Donald, 2004, "Mejoramiento de la gestión y de los resultados de enseñanza a través de la descentralización: la experiencia de América Latina", en Donald Winkler, Gestión de la Educación en América Latina y el Caribe. ¿ Vamos por un buen camino?, Santiago, OREALC/Unesco.
Winkler, Donald y Alec Gehrsberg, 2000, Los efectos de la descentralización del sistema educacional sobre la calidad de la educación en América Latina, Santiago, PREALC, (Documento de trabajo, 17).
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, sede México
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)