The meanings of accountability in educational discourse
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl2651-015-2018Keywords:
Accountability, educational discourse, educational policy, pedagogical effects, assessment, neoliberalism.Abstract
Words can be understood as systems or categories that promote meanings relating to social realities and contribute to their formation. This is particularly evident in the case of certain concepts or constructs that are especially relevant to precise instances and contexts, like accountability. The use of this term in the field of education conceals the symbolic disputes that underlie its meanings and the systems that give rise to its existence. This article reflects on the meanings of accountability in educational discourse and policies, and on their pedagogical effects. Similarly, their acceptance and naturalisation within the field of education are examined herein.
Downloads
References
Ackerman, J. (2004). Sinergia Estado-Sociedad en pro de la rendición de cuentas: lecciones para el Banco Mundial. Documento de Trabajo del Banco Mundial, (31). Recuperado el 18 de septiembre de 2017, de http://documentos.bancomundial.org/curated/es/521481468762605158/pdf/29701.pdf
Ball, S. (2015). Prólogo. En Monarca, H. (Ed.). Evaluaciones externas. Mecanismos para la configuración de representaciones y prácticas en educación (pp. 13-16). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Ball, S. (2013). Performatividad y fabricaciones en la economía educacional: rumbo a una sociedad performativa. Pedagogía y Saberes, (38), 103-113. DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.38pys103.113
Ball, S. (2003). Profesionalismo, gerencialismo y performatividad. Revista Educación y Pedagogía, XV(37), 87-104.
Ball, S. (2001). Global Policies and Vernacular Politics in Education. Currículo sem Fronteiras, 1(2), 26-43.
Ball, S. & Youdell, D. (2007). Privatización encubierta en la educación pública. Informe preliminar para el V Congreso Mundial de la Internacional de la Educación. Londres: Instituto de Educación-Universidad de Londres.
Barroso, J. (2005). O estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação e Sociedade, 26(92), 725-751. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300002
Biesta, G. (2004). Education, Accountability and the Ethical Demand: Can the Democratic Potential of Accountability be Regained? Educational Theory, 54(3), 233-250. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0013-2004.2004.00017.x
Blackmar, E. (2006). Appropiating “the Commons”: The Tragedy of Property Rights Discourse. En Low, S. & Smith, N. (Eds.). The Politcs in Public Space (pp. 49-80). Nueva York: Routledge.
Bonal, X. & Verger, A. (2012). La emergencia de las alianzas públicoprivado en la agenda educativa global: Nuevos retos para la investigación educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(3), 11-29.
Burchardt, H.-J. (2004). El nuevo combate internacional contra la pobreza. Nueva Sociedad, (193), 119-132.
Carvalho, L. M. (2009). Governando a educação pelo espelho do perito: uma análise do pisa como instrumento de regulação. Educação & Sociedade, 30(109), 1009-1036. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400005
Castoriadis, C. (2001). La democracia como procedimiento y como régimen. Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (83), 593-610. DOI: https://doi.org/10.5377/realidad.v0i83.4664
Cerny, P. (1997). Paradoxes of the Competition State: the Dynamic of Political Globalization. Government and Opposition, 32(2), 251-271. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.1997.tb00161.x
Charlton, B. (2002). Audit, Accountability, Quality and All That: The Growth of Managerial Technologies in UK Universities. En Prickett, S. & Erskine-Hill, P. (Eds.). Education! Education! Education! Managerial Ethics and the Law of Unintended Consequences (pp. 13-28). Thorverton: Imprint Academic.
Comisión Europea (2001). La gobernanza europea-Un Libro Blanco. Recuperado el 18 de septiembre de 2017, de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex:52001DC0428
Da Silva, T. (1997). Descolonizar el currículo: estrategias para una pedagogía crítica (Dos o tres comentarios sobre el texto de Michael Apple). En Gentili, P. (Comp.). Cultura, política y currículo (pp. 63-78). Buenos Aires: Losada.
Dagnino, E. (2006). Sociedad civil, participación y ciudadanía, ¿de qué estamos hablando? En Isunza, E. & Olvera, A. (Coords.). Democratización, rendición de cuentas y sociedad civil: participación ciudadana y control social (pp. 223-242). México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/Universidad Veracruzana/Miguel Ángel Porrúa.
Dahl, R. (1992). La democracia y sus críticos. Barcelona: Paidós.
Dale, R. (2007). Los efectos de la globalización en la política nacional: Un análisis de los mecanismos. En Bonal, X., Tarabini, A. & Verger, A. (Comps.). Globalización y educación. Textos fundamentales (pp. 87-114). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Dale, R. (1999). Specifying Globalization Effects on National Policy: A Focus on the Mechanisms. Journal of Education Policy, 14(1), 1-17. DOI: https://doi.org/10.1080/026809399286468
Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis. Revista de la Universidad Bolivariana, 5(13). Recuperado el 18 de septiembre de 2017, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30551320
Domingues, J. M. (2014). Social liberalismo y dominación global. Geopolítica(s), 4(2), 183-198. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_GEOP.2013.v4.n2.44629
Fairclough, N. (2000). Representaciones del cambio en el discurso neoliberal. Cuaderno de Relaciones Laborales, (16), 13-35.
Fernández-González, N. (2015). pisa como instrumento de legitimación de la reforma de la lomce. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(1): 165-178. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67111
Fraser, N. (2003). From Discipline to Flexibilization. Constellations, 10(2), 160-171. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8675.00321
Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Fox, J. (2006). Sociedad civil y políticas de rendición de cuentas. Perfiles Latinoamericanos, 13(27): 33-68.
Giddens, A. (1999). La tercera vía: La renovación de la socialdemocracia. Madrid: Taurus.
Grek, S. (2009). Governing by numbers: the pisa “effect” in Europe. Journal of Education Policy, 24(1), 23-37. DOI: https://doi.org/10.1080/02680930802412669
Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.
Hopmann, S. T. (2008). No Child, no School, no State Left Behind: Schooling in the Age of Accountability. Journal of Curriculum Studies, 40(4), 417-456. DOI: https://doi.org/10.1080/00220270801989818
Huntington, S. (1994). La tercera ola: la democratización a finales del siglo xx. Barcelona: Paidós.
Jódar, F. & Gómez, L. (2007). Educación posdisciplinaria, formación de nuevas subjetividades y gubernamentalidad neoliberal. Revista Mexicana de Investigaciones Educativas, 12(32), 381-404.
Laclau, E. (2005). La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Laclau, E. (1996). Emancipación y diferencia. Buenos Aires: Ariel.
Laval, C. & Dardot, P. (2015). Común. Ensayo sobre la revolución en el siglo xxi. Barcelona: Gedisa.
Laval, C. & Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Barcelona: Gedisa.
Luengo, J. & Saura, G. (2013). La performatividad en la educación. La construcción del nuevo docente performativo y el nuevo gestor performativo. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(3), 139-153.
Mausethagen, S. (2013). Accountable for What and to Whom? Changing Representations and a New Legitimation of Discourses Among Teachers Under Increased External Control. Journal of Education Change, 14(4), 423-444. DOI: https://doi.org/10.1007/s10833-013-9212-y
McDonnell, L. (1994). Assessment Policy as Persuasion and Regulation. American Journal of Education, 102(4), 394-420. DOI: https://doi.org/10.1086/444080
Merchán, F. J. (2012). La introducción en España de la política educativa basada en la gestión empresarial de la escuela: el caso de Andalucía. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(32), 1-28. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v20n32.2012
Monarca, H. (2015). Sistemas de evaluación: disputas simbólicas y configuración de prácticas educativas en los procesos de globalización y reforma del Estado. En Monarca, H. (Ed.). Evaluaciones externas. Mecanismos para la configuración de representaciones y prácticas en educación (pp. 17-42). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Monarca, H. (2012). La influencia de los sistemas nacionales de evaluación en el desarrollo del currículo. Perfiles Educativos, 34(135), 164-176. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2012.135.29194
Monarca, H., Fernández-González, N. & Sandoval, N. (2015). Reconfiguración de los sentidos sobre la educación en España a partir de la nueva ley de educación (lomce). En Monarca, H. (Ed.). Evaluaciones externas. Mecanismos para la configuración de representaciones y prácticas en educación (pp. 173-190). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Neave, G. (1988). On the Cultivation of Quality, Efficiency and Enterprise: and Overview of Recent Trends in Higher Education in Western Europe, 1986, 1988. European Journal of Education, 3(1-2), 7-17. DOI: https://doi.org/10.2307/1502961
O’Donnell, G. (2004). Accountability horizontal: la institucionalización legal de la desconfianza. Revista Española de Ciencia Política, (11), 11-31.
O’Donnell, G. (1997). Rendición de cuentas horizontal y nuevas poliarquías. Nueva Sociedad, (158), 143-167.
O’Neill, O. (2013). Intelligent Accountability in Education. Oxford Review of Education, 39(1), 4-16. DOI: https://doi.org/10.1080/03054985.2013.764761
Olvera, A. & Isunza, E. (2004). Rendición de cuentas: Los fundamentos teóricos de una práctica de la ciudadanía. En Ziccardi, A. (Coord.). Participación ciudadana y políticas sociales del ámbito local (pp. 335-358). México: Instituto Nacional de Desarrollo Social.
Ong, A. (2007). Neoliberalism as a Mobile Technology. Transactions of the Institute of British Geographers, 32(1), 3-8. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1475-5661.2007.00234.x
Organisation for Economic Co-operation and Developmen (oecd) (2013). pisa 2012 results: What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices (volume IV). oecd Publishing.
Pedró, F. (2012). Deconstruyendo los puentes de pisa: Del análisis de resultados a la prescripción política. Revista Española de Educación Comparada, (19), 139-172. DOI: https://doi.org/10.5944/reec.19.2012.7581
Pérez, Á. & Soto, E. (2011). Luces y sombras de pisa. Sentido educativo de las evaluaciones externas. Cultura y Educación: Revista de Teoría, Investigación y Práctica, 23(2), 171-182. DOI: https://doi.org/10.1174/113564011795944758
Peruzzotti, E. & Smulovitz, C. (2002). Accountability social: la otra cara del control. En Peruzzotti, E. (Coord.). Controlando la política. Ciudadanos y medios en las nuevas democracias latinoamericanas (pp. 23-53). Buenos Aires: Temas.
Popkewitz, T. (2013). pisa: números, estandarización de la conducta y la alquimia de las materias escolares. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(2), 47-64.
Poulson, L. (1998). Accountability, Teacher Professionalism and Education Reform in England. Teacher Development, 2(3), 419-432. DOI: https://doi.org/10.1080/13664539800200062
Prieto, M. & Villamor, P. (2012). Libertad de elección, competencia y calidad: las políticas educativas de la Comunidad de Madrid. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(3), 127-144.
Puelles, M. (2009). Calidad, reformas escolares y equidad social. En Santos Rego, M. (Ed.). Políticas educativas y compromiso social el progreso de la equidad y la calidad (pp. 25-39). Barcelona: Octaedro.
Robertson, S., Bonal, X., & Dale, R. (2007). El agcs y la industria de los servicios educativos. En Bonal, X., Tarabini, A. & Verger, A. (Comps.). Globalización y Educación (pp. 205-232). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Rodríguez, C. (2014). La proletarización del profesorado en la lomce y en las nuevas políticas educativas: de actores a culpables. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(3), 73-87.
Schedler, A. (2008). Qué es la rendición de cuentas. Cuadernos de Transparencia. México: Instituto Federal de Acceso a la Información. Recuperado el 18 de septiembre de 2017, de http://inicio.ifai.org.mx/Publicaciones/Cuadernillo%2003%20B.pdf
Stobart, G. (2010). Tiempos de pruebas: Los usos y abusos de la evaluación. Madrid: Morata.
Supovitz, J. (2009). Can High Stakes Testing Leverage Educational Improvement? Prospects from the Last Decade of Testing and Accountability Reform. Journal of Educational Change, (10), 211-227. DOI: https://doi.org/10.1007/s10833-009-9105-2
Torrance, H. (2011). Using Assessment to Drive the Reform of Schooling: Time to Stop Pursuing the Chimera? British Journal of Educational Studies, 59(4), 459-485. DOI: https://doi.org/10.1080/00071005.2011.620944
Tröhler, D. (2009). Armonizar el globo educativo. Política mundial, rasgos culturales y los desafíos investigación educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(2), 11-14. Recuperado el 18 de septiembre de 2017, de http://www.ugr.es/~recfpro/rev132FIRINV1.pdf
Whitty, G., Power, S. & Halpin, D. (1999). La escuela, el Estado y el mercado. Madrid: Morata.
Windle, J. (2009). The Limits of School Choice: Some Implications for Accountability of Selective Practices and Positional Competition in Australian Education. Critical Studies in Education, 50(3), 231-246. DOI: https://doi.org/10.1080/17508480903009566
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)