Oligarchization and extractivism. Locks against the democratization of environmental politics in Chile
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl2549-011-2017Keywords:
New environmental institutional framework, private governance, accountability, transparency, public participation.Abstract
The aim of this article is to show that the modernization of Chile’s environmental institutions (called Nueva Institucionalidad Ambiental, introduced in 2009/2010) consolidates the informal networks that have traditionally linked its main actors (investors, State and experts). Consequently, it is a public policy that despite the incorporation of governance standards marked by accountability, transparency and public participation does not contribute to the formation of citizenship and public agenda around models of development and use of natural resources, but limited to assess/ mitigate/legitimize pre-established agendas, introduced by productive, extractive or infrastructure investment projects. In our view, this is due to the tendency to oligarchization of the Chilean political system and of the domination of elites in general and the persistence of an accumulation model based on the extraction of natural resources. Both serve as a structural lock that bolts any substantive change of environmental policy in a more democratic directionDownloads
References
Aguilar Fernández, S. (1989). Neocorporatismo: origen del debate y principales tendencias. Política y Sociedad, 3, 57.
Araya, C. (2013). El espacio de acción de la sociedad civil en la Nueva Institución Ambiental. En el caso de la Central Termoeléctrica Castilla. Trabajo final de graduación en Sociología. Santiago, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Asdasme, C. (2013). Canales formales de aprobación en los proyectos energéticos en Chile, una rendición de cuentas predilecta para los privados. Trabajo final de graduación en Sociología. Santiago, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Aylwin, P. (1992). Mensaje Presidencial Ley 19.300 Bases Medioambientales. En Historia de la Ley 19.300 (pp. 4-44). Valparaíso, Chile: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.
Barton, J. R. & Floysand, A. (2010). The Political Ecology of Chilean Salmon Aquaculture, 1982-2010: A Trajectory from Economic Development to Global Sustainability. Global Environmental Change, 20(4), 14. doi:10.1016/j.gloenvcha.2010.04.001
Barton, J., Reyes, F., Galilea, S., Prieto, M. & Alamos, P. (2007). El nuevo diseño de la institucionalidad ambiental en Chile. En Camino al Bicentenario: Propuestas para Chile (pp. 136-177). Santiago, Chile: Universidad Católica de Chile.
BCN. (2010a). Historia de la Ley N°20.417. Valparaíso, Chile: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado de www.bcn.cl/obtienearchivo?id=recursoslegales/10221.3/3929/6/HL20417.pdf
BCN. (2010b). Ley N°20.417. Valparaíso, Chile: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado de www.bcn.cl/obtienearchivoid=recursoslegales/10221.3/3929/6/HL20417.pdf
BCN. (1994). Historia de la Ley No 19.300. Bases del Medio Ambiente. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado de www.leychile.cl/Navegar/scripts/obtienearchivo?id=recursoslegales/1022
Boettiger, C. (2010). Nueva institucionalidad ambiental. Actualidad Jurídica, (22), pp. 429-454.
Bravo, V. (2012). Neoliberalismo, protesta popular y transición en Chile, 1973-1989. Política y Cultura, (37), 85-112.
Campos, F. & Larenas, J. (2012). La despolitización del conflicto socio-ecológico en la legislación medioambiental chilena a partir de los años noventa. Bitácora Urbano Territorial, 21(2), 45-56.
CAPP (Ed.). (2013). Informe país: Estado del medio ambiente en Chile 2012. Chile: Centro de Análisis de Políticas Públicas (capp)/Instituto de Asuntos Públicos/Universidad de Chile.
CAPP (Ed.). (2010). Informe país: Estado del medio ambiente en Chile 2008: Geo Chile. Chile: Centro de Análisis de Políticas Públicas (capp)/Instituto de Asuntos Públicos/Universidad de Chile.
Carreño, A. (2010). Impactos del virus isa en Chile. adce, (55). Recuperado de http://www.terram.cl/2010/01/01/adce_no_55_impactos_del_virus_isa_en_chile_/
Carruthers, D. (2001). Environmental Politics in Chile: Legacies of Dictatorship and Democracy. Third World Quarterly, 22(3), 343-358. doi:10.1080/01436590120061642
Cendon, A. (2000). Accountability and Public Administration: Concepts, Dimension, Developments. En Kelly,M. (Ed.). Openness and Transparency in Governance: Challenges and Opportunities (pp. 22-61). Bratislava, Maastricht: NISPAcee.
CONAMA. (2010, agosto). Nueva Institucionalidad Ambiental Chilena, algunos ejes estratégicos. Presentación oecd, Sector Químico. Santiago, Chile. Recuperado de http://www.asiquim.cl/web/documentos/presentaciones%20Sem_CRespAgosto2010/Presentacion_OECD_Quimicos.pdf
CONAMA. (1998). Una política ambiental para el desarrollo sustentable. Santiago, Chile: Comisión Nacional del Medio Ambiente (conama). Recuperado de http://www.sinia.cl/1292/articles-26000_pdf_politica.pdf
Crouch, C. (2004). Post-Democracy. Cambridge: Polity. Del Fávero, G. & Katz, R. (1996). La Evaluación Ambiental Estratégica (eae) y su aplicación a políticas, programas y planes. Centro de Estudios Públicos, (64), 95-106.
Del Fávero, G. & Katz, R. (2001). Gestión ambiental en Chile. En La Transformación Económica de Chile (pp. 247-290). Santiago de Chile: Centro de Estudios Públicos. Recuperado de http://www.cepchile.cl/dms/archivo_3261_1614/07_favero.pdf
Del Real, N. (2013). Paridad participativa en los mecanismos resolutivos del conflicto ambiental: el nuevo escenario propuesto por los Tribunales Ambientales en Chile. Trabajo final de graduación en Sociología. Santiago, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Escobar, A. (1999). The Invention of Development. Current History, 81(631), 382-386.
Espinoza, G. A. (2007). Gestión y fundamentos de evaluación de impacto ambiental. Santiago, Chile: bid/ced. Recuperado de http://siar.regionpuno.gob.pe/public/docs/1052.pdf
Estenssoro, F. (2009). Medio ambiente e ideología: la discusión pública en Chile, 1992-2002: antecedentes para una historia de las ideas políticas a inicios del siglo xxi. Santiago, Chile: Ariadna Ediciones/Universidad de Santiago de Chile.
Fraser, N. (2007). Transnationalizing the Public Sphere: On the Legitimacy and Efficacy of Public Opinion in a Post-Westphalian World. Theory, Culture & Society, 24(4), 7-30. doi:10.1177/0263276407080090
Fredman, P. (2012, marzo). Universities as Role Models for Sustainable Development. Presentado en eua Annual Conference “The Sustainability of European Universities”. Warwick, UK. Recuperado de http://www.eua.be/Libraries/EUA_Annual_Conf_2012_Warwick/FINAL_Pam_Fredman.sflb
Gobierno de Chile. (1980). Constitución Política de la República de Chile. Valparaíso, Chile: Editorial Jurídica de Chile.
Harding, R., Hendriks, C. M. & Faruqi, M. (2009). Environmental Decision-Making: Exploring Complexity and Context, 6th ed. Annandale, nsw: Federation Press.
Hervé, D. (2010). El Desarrollo Sustentable y la Justicia Ambiental en la Ley 19.300 y en el Proyecto de Reforma. En Guiloff, M., Hervé, D. & Pérez, R. (Eds.). Reforma a la institucionalidad ambiental: Antecedentes y Fundamentos (pp. 265-288). Santiago, Chile: Universidad Diego Portales.
Hurtado, D. (2012). Cultura tecnológico-política sectorial en contexto semiperiférico: el desarrollo nuclear en la Argentina (1945-1994). Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 7(21), 163-192.
Ilabaca, T. (2013). Nueva Institucionalidad Medio Ambiental y su ensamblaje socio-técnico. Trabajo final de graduación en Sociología. Santiago, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Larraín, S. (2006). Desafíos ambientales del desarrollo nacional. Evaluación desempeño 1997-2006 y propuesta institucional. En Foco, 96. Recuperado de http://www.expansiva.cl/media/en_foco/documentos/03102006112654.pdf
Lindberg, S. (2013). Mapping Accountability: Core Concept and Subtypes. International Review of Administrative Sciences, 79(2), 202-226. doi:10.1177/0020852313477761
MMA & MINVU. (2011). Guía para la Evaluación Ambiental Estratégica. MMA (Ministerio del Medio Ambiente)/minvu (Ministerio de Vivienda y Urbanismo). Recuperado de http://www.mma.gob.cl/eae/1315/w3-article-50108.html
Navarro, R. & Rivera, C. (2013). Evaluación ambiental en Chile. Revista del clad Reforma y Democracia, 55. Recuperado de: http://old.clad.org/portal/publicaciones-del-clad/revistaclad-reforma-democracia/articulos/055-Febrero-2013/Navarro.pdf
Newell, P. (2008). Civil Society, Corporate Accountability and the Politics of Climate Change. Global Environmental Politics, 8(3), 122-153.
Olivares, A. (2010). El nuevo marco institucional ambiental en Chile. Revista Catalana de Dret Ambiental, 1(1), 15-23.
Pelfini, A. (2013, octubre). Los límites de la gobernanza privada en política ambiental en Chile. Presentado en Grupo de Trabajo 15: “Medio Ambiente”, ALAS 2013 (xxix Congreso Latinoamericano de Sociología), Santiago de Chile. Recuperado de http://actacientifica.servicioit.cl/biblioteca/gt/GT15/GT15_PelfiniA.pdf
Peruzzotti, E. & Smulovitz, C. (Eds.). (2002). Controlando la política: ciudadanos y medios en las nuevas democracias latinoamericanas. Buenos Aires: Temas.
Pizarro, R. (2006). Los cinco problemas de la institucionalidad ambiental en Chile. En Foco, 89, 1-20.
Rivera, C. (2011). Conflictos ambientales y redes transnacionales de defensa en el Chile Postdictadura. Revista de Ciencias Sociales, 17(2). Recuperado de http://200.74.222.178/index.php/rcs/article/view/13807
Rivera, C. (2010). Internacionalización de movimientos sociales. ¿Cuán efectivas son las redes transnacionales de apoyo? Papel Político, 15(2), 617-636.
Robinson, S. (1992). El proyecto Hidroeléctrico Pangue, Río BíoBío, Chile y su importancia para el futuro de las obras de infraestructura. Alteridades, 2(4), 85-91.
Rodríguez Zepeda, J. (2004). Estado y transparencia: un paseo por la filosofía política. México: ifai. (Cuadernos de Transparencia, núm. 4).
Rojas, A., Sabatini, F. & Sepúlveda, C. (2003). Conflictos ambientales en Chile: aprendizajes y desafíos. Revista Ambiente y Desarrollo de cipma, 12(2), 22-30.
Rojas, P. (2013). Análisis de la participación ciudadana en Proyecto Hidroeléctrico Alto Maipo, principales avances y desafíos hacia la Justicia Participativa. Trabajo final de graduación en Sociología. Santiago, Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Rudder, C. (2007). Private Governance as Public Policy: A Paradigmatic Shift. Recuperado de sitemason.vanderbilt.edu/files/hjHBio/Private_Governance_RUDDER.pdf
Soria, C. (2001). Desarrollos de política ambiental en Chile, Ecuador y Perú. En Foy, P. (Ed.). Derecho y ambiente. Nuevas estimativas y proyecciones. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Spoerer, M. (2013). Participación ciudadana e incidencia política: estudio del caso Barracones. Persona y Sociedad, xxvii (1), 17-44.
Terlouw, K. (2003). Semi-Peripheral Developments: From World-Systems to Regions. Capitalism Nature Socialism, 14(4), 71-90. doi: 10.1080/10455750308565547
Tironi, E. (2014). Apología de la intuición:o cómo comprender el desprestigio de la democracia y la empresa. Santiago de Chile: Ariel.
Transparency International. (2011). Transparency Annual Report 2010. Transparency International. Recuperado de http://www.transparency.org/whatwedo/publication/transparency_
international_annual_report_2010
UNEP. (2002). Capacity Building for Sustainable Development: An Overview of unep Environmental Capacity Development Activities. Nairobi, Kenya: United Nations Environment Programme (unep).
Valdivia Ortiz de Zárate, V. (2001). Estatismo y neoliberalismo: un contrapunto militar Chile 1973-1979. Historia, 34, 167-226.
Villarroel, P. & Eriwein, A. (2007). Hacia una institucionalidad ambiental de segunda generación para Chile: La necesidad de un enfoque participativo, sinérgico e integrador. Revista Ambiente y Desarrollo de cipma, 23(3), 36-42.
Wallerstein, I. (1976). Semi-Peripheral Countries and the Contemporary World Crisis. Theory and Society, 3(4), 461-483.
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)