Digital technologies and regeneration democratic in Spanish and Mexican political parties

Authors

  • Gema Sánchez Medero Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.18504/pl2754-008-2019

Keywords:

Democratic regeneration, political parties, citizen participation, digital technologies.

Abstract

The political disaffection, the economic crisis, and digital technologies have transformed the political scene. As a consequence, from it different formulas are being constructed to shape popular candidatures that efficiently pick up the citizen’s general discomfort, and where the electorate is able to find room to increase their actual participation in political decisions. This is forcing the old political party structures to find and adopt new ways to obtain a “political regeneration” to try to allure those citizens, and to mitigate this political disaffection. For this reason, in this paper we will address the measures that are being taken by the political parties in order to create a democratic regeneration through digital technologies. This will allow us to explain which are those measures and which parties are adopting them and why, as well as the range they have according to their purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gema Sánchez Medero, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Ciencias Políticas y de la Administración por la Universidad Complutense de Madrid. Profesorea de Ciencia Política y de la Administración en la Universidad Complutense de Madrid.

References

Aichholzer, G. & Kuzeluh, U. (2008). Dimensions and approaches for the evaluation of e-democracy. Paper in Troisième reunion plénière du CAHDE, Strasbourg, 20-21 may.

Araya Dujisn, R. (2005). Internet, política y ciudadanía. Nueva Sociedad, (195), 56-71.

Arterton, F. C. (1987). Teledemocracy. Can technology protect democracy? Los Ángeles: Roosevelt Center for American Policity Studies/Sage Publications.

Bentivegna, S. (1999). La política in rete. Roma: Meltemi.

Bilbeny, N. (1999). Democracia para la diversidad. Barcelona: Ariel.

Bimber, B. (2001). Information and political engagement in America: The search for effects of information technology at the individual level. Political Research Quaterly, 53(1), 53-67. DOI: https://doi.org/10.1177/106591290105400103

Borge, R. (2005). La participació electrònica: Estat de la qüestió i aproximació a la seva classifacació. Revista D’Internet Dret i Politica 1. Recuperado el 9 de enero de 2016, de http://www.uoc.edu/idp/1/dt/cat/borge.pdf

Borge, R., Cardenal, A. S. & Malpica, C. (2012). El impacto de Internet en la participación política: Revisando el papel del interés político. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 188(756), 733-750. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2012.756n4008

Brady, H. (1999). Political participation. En J. P. Robinson, P. R. Shaver & L. S. Writgtsman (Eds.), Measures of political attitudes (pp. 737-801). San Diego: Academic Press.

Budge, I. (1996). The new challenge of direct democracy. Cambridge: Polity Press.

Canel, Mª. J. (2005). Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información. Madrid: Tecnos.

Canel, Mª. J. & Zamora, R. (2004). La comunicación en las organizaciones políticas: La estrategia permanente en el Mercado de la visibilidad de los poderes públicos. En J. C. Losada (Coord.), Gestión de la comunicación en las organizaciones (pp. 515-541). Barcelona: Ariel.

Cantijoch, M. (2009). Reinforcement and mobilisation: The influence of the Internet on different types of political participation. International Seminar “Citezen Politics: Are the Nes Media Reshaping Political Engagement”. Barcelona: UAB.

Casero, A. (2007). Los websites de los partidos políticos: Nuevos instrumentos de la comunicación corporativa en el escenario online. Razón y Palabra, 55, Recuperado el 15 de enero de 2016, de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n55/acasero.html

Colombo, C. (2006). Innovación democrática y TIC, ¿Hacia una democracia participativa? Revista de los Estudios de Derecho y Ciencia Política de la UOC, (3), 28-40.

Cotarelo, R. (2010). La política en la era de Internet. Valencia: Tirant Lo Blanch.

Cuhna, C., Martín, I., Newell, J. & Ramiro, L. (2003). Southern European parties and party systems and the new ICTs. En R. Gibson, P. Nixon & S. Ward (Eds.), Political parties and the internet (pp. 70-97). Londres: Routledge.

Dader, J. L. (1999). La ciberdemocracia posible: Una reflexión prospectiva a partir de la experiencia española. Comunicación presentada en el Seminario Internacional sobre “Innovación Tecnológica y Comunicación Política” en Perugia, Italia, diciembre.

Dader, J. L. (2009). Ciberpolítica en los websites de partidos políticos: la experiencia de las elecciones de 2008 en España ante las tendencias trasnacionales. Revista de Sociología e Política, 17(34), 45-62. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782009000300005

Dalton, R. J. & Weldon, S. A. (2005). Public images of political parties: A necessary evil? West European Politics, 28(5), 931-951. DOI: https://doi.org/10.1080/01402380500310527

De Landtsheer, C., Krasnoboka, N. & Neuner, C. (1999). La facilidad de utilización de websites de partidos políticos. Estudio de algunos países de Europa del Este y Occidental. Cuadernos de Información y Comunicación, (6), 107-140.

Díez Rodríguez, A. (2003). Ciudadanía cibernética, la nueva utopia tecnológica de la democracia. En J. Benedicto & M. L. Morán (Eds.), Aprendiendo a ser ciudadanos. Experiencias sociales y construccion de la ciudadanía entre los jóvenes (pp. 193-217). Madrid: Instituto de la Juventud.

Giraldo Luque, S., Villegas Simón, I. & Durán Becerra, T. (2017). Uso de los sitios webs de los parlamentos para promover la deliberación ciudadana en el proceso de toma de decisions públicas. Estudio comparado de diez países (América y Europa). Communication & Society, 30(4), 77-97. DOI: https://doi.org/10.15581/003.30.35760

Goodin, R. E. (2003). Reflective democracy. Nueva York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/0199256179.001.0001

Grossman, L. K. (1995). The electronic republic: Reshaping democracy in the information age. Nueva York: Viking Penguin.

Gutiérrez-Rubí. A. (2010). Nuevos actores políticos para una nueva política. Revista Más Poder Local, (17), 12-15.

Hagen, M. (2000). Digital democracy and political systems. En K. L. Hacker & J. Van Dijk (Eds.), Digital democracy (pp. 54-69). Londres: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446218891.n4

Johnson, T., Kaye, J. & Barabara, K. (2002). Online and in the known: Uses and gratifications of the web for political information. Journal of Broadcasting and Electronic Media, (46), 54-71. DOI: https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4601_4

Kaase, M. & Newton, K. (1995). Beliefs in government. Oxford: Oxford University Press.

Karakaya, R. (2005). The Internet and political participation. Exploring the explanatory links. European Journal of Communication, 20(4), 435-459. DOI: https://doi.org/10.1177/0267323105058251

Keane, J. (2013). Democracy and media decadence. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107300767

Keane, J. & Feenstra, R. (2004). Democracia monitorizada en España. Nuevas formas de participación política en el marco de la era digital. Revista TELOS, 1-10.

Kenski, K. & Stroud, N. J. (2006). Connections between Internet use and political efficacy, knowledge and participation. Journal of Broadcasting and Electronic Media, (50), 173-192. DOI: https://doi.org/10.1207/s15506878jobem5002_1

Klingemann, H. D. (1999). Mapping political support in the 1990s: A global analysis. En P. Norris (Ed.), Critical citizens: Global support for democratic governance (pp. 31-56). Nueva York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/0198295685.003.0002

Larrondo-Ureta, A. (2016). Comunicación y organizacional ante el reto de la estrategia multiplataforma y 2.0: La experiencia de los partidos políticos en el País Vasco. El Profesional de la Información, 25(1), 114-123. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2016.ene.11

Levy, S. (2010). Twitter’s founders created a simple messaging service. Recuperado el 20 de abril de 2016, de http://archive.wired.com/images/press/pdf/twitter.pdf

López Pagán, J. (2014). Transparencia, gobierno abierto y regeneración democrática. En J. Marco & B. Nicasio Varea (Coord.), La regeneración del sistema. Reflexión en torno a la calidad democrática, el buen gobierno y la lucha contra la corrupción (pp. 249-259). Valencia: CEU/AVAPOL.

Margolis, M. & Resnick, D. (2000). Politics as usual: The cyberspace revolution. Thousand Oaks: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452233475

Margolis, M. & Resnick, D. (1997). Campaing on the internet: Parties and candidates on the world wide web in the 1996 primary season. Harvard International Journal of Press/Politics, 1(2), 58-78. DOI: https://doi.org/10.1177/1081180X97002001006

McCaughey, M. & Ayers, M. (2003). Cyberactivism. Nueva York: Routledge.

Norris, P. (2003). Preaching to the converted? Pluralism, participation and party websites. Party Politics, 9(1), 21-46. DOI: https://doi.org/10.1177/135406880391003

Nye, J. S., Zelikov, P. D. & King, D. C. (1997). Why people don’t trust governments. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv322v3xg

ONU. (2014). UN e-government survey 2014. E-government for the future we want. Nueva York: Naciones Unidas.

Padró-Solanet, A. & Cardenal, A. S. (2008). Partidos y política en Internet: Un análisis de los websites de los partidos políticos catalanes. Revista de Internet, Derecho y Política, (6), 46-64.

Pedersen, K. & Saglie, J. (2005). New technology in ageing parties: Internet use in Danish and Norwegian parties. Party Politics, 3(11), 359-377. DOI: https://doi.org/10.1177/1354068805051782

Putnman, R. D. (1993). Making democracy work: Civil traditions in modern Italy. Princenton: Princenton University Press.

Römmele, A. (2003). Political parties, party communication and new information, and communication technologies. Party Politics, (9), 7-20. DOI: https://doi.org/10.1177/135406880391002

Rosanvallon, P. (2011). Democratic legitimacy: Impartiality, reflexivity, proximity. Princenton: University Press Princenton. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400838745

Rubio Nuñez, R. (2011). Nuevas tecnologías y transparencia parlamentaria. Cuadernos de Comunicación, (4), 23-27.

Shirkey, C. (2009). Here comes everybody: The power of organizing without organizations. Nueva York: Penguin.

Stromer-Galley, J. (2000). On-line interaction and why candidates avoid it. Journal of Communication, 50(4), 111-132. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2000.tb02865.x

Subirats, J. (2015). Todo se mueve, acción colectiva, acción conectiva. Movimientos, partidos e instituciones. Revista Española de Sociología, (24), 123-131.

Tolbert, C. & McNeal, R. (2003). Unraveling the effects of the internet on political participation? Political Research Quaterly, 56(2), 175-185. DOI: https://doi.org/10.1177/106591290305600206

Torcal, M., Montero, J. R. & Teorell, J. (2007). La participación política en España: Modos y niveles en perspectiva comparada. En J. R. Montero, J. Font & M. Torcal (Coords.), Ciudadanos, asociaciones y participación en España (pp. 47-76). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Torres Rivas, E. (1996). Los desafíos de la participación democrática. América Latina y el año 2000. Síntesis: Revista Documental en Ciencias Sociales Iberoamericanas, (25), 37-46.

Trechsel, A., Kies, R., Méndez, F. & Schmitter, P. C. (2003). Evaluation of the use of new technologies in order to facilitate democracy in Europe. Recuperado el 14 de diciembre de 2015, de http://www.futureofeurope.parlament.gv.at

Van de Donk, W., Loader, B., Nixon, P. G. & Rucht, D. (2004). Cyberprotest: New media, citizens and social movements. Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203644225

Vedel, T. (2003). L’idée de démocratie életronique. Origines, visions, questions. En P. Perrineau (Ed.), Le désenchantement démocratique (pp. 243-266). La Tour d’Aigues: Editions de l’Aube.

Verba, S. & Nie, N. H. (1975). Political participation. En F. I. Greenstein & N. W. Polsvy (Eds.), Handbook of political science. Nueva York: Addison-Wesley.

Villoria, M. (2014). La regeneración democrática: Diagnóstico y propuestas. En J. Marco & B. Nicasio Varea (Coords.), La regeneración del sistema. Reflexión en torno a la calidad democrática, el buen gobierno y la lucha contra la corrupción (pp. 9-25). Valencia: CEU/AVAPOL.

Ward, S., Gibson, R. & Nixon, P. (2003). Parties and the internet: An overview. En R. Gibson, P. Nixon & D. Ward (Eds.), Political parties and the internet (pp. 11-38). Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203391419

Ward, S., Gibson, R. K. & Lusoli, W. (2003). Participation and mobilization online: Hype, hope and reality. Parliamentary Affairs, (56), 652-668. DOI: https://doi.org/10.1093/pa/gsg108

Banderas de España y México con micrófonos al frente

Published

2018-07-23

Citas a este artículo:

How to Cite

Sánchez Medero, G. (2018). Digital technologies and regeneration democratic in Spanish and Mexican political parties. Perfiles Latinoamericanos, 27(54). https://doi.org/10.18504/pl2754-008-2019

Issue

Section

Articles