Academic performance profiles: The importance of family expectations

Authors

  • Mónica Bravo Sanzana Universidad de La Frontera, Temuco, Chile Departamento de Educación y Humanidades
  • Sonia Salvo Universidad de La Frontera Departamento de Matemática y Estadística
  • Manuel Mieres Universidad Católica de Temuco Campus Luis Rivas Del Canto
  • Juan Mansilla Universidad Católica de Temuco Campus Luis Rivas Del Canto
  • Christian Hederich Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación

DOI:

https://doi.org/10.18504/pl2550-016-2017

Keywords:

School performance, primary school, role of the family, educational expectations of parents, regression analysis, student profiles, cart.

Abstract

This study explored some of the factors that explain school performance. To attain this, Chilean students’ profiles of eighth year of primary school were identified and characterized (13.65 year old mean/ds 0.74). This was done according to their academic performance in the History, Ge­ography and Social Sciences test, and the context variables. The database was provided by the Sistema de Medición de la Calidad de la Educación de Chile (simce). The study was conducted by means of a predictive correlational quantitative design, using a classification and regression tree (cart). Parents’ high educational expectations are the most important distinguishing factor in school performance. The results are discussed in relation to previous research about these topics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Bravo Sanzana, Universidad de La Frontera, Temuco, Chile Departamento de Educación y Humanidades

Doctora en Educación, Universidad de La Frontera. Núcleo Científico-Tecnológico en Ciencias Sociales Aplicadas, Universidad de La Frontera

Sonia Salvo, Universidad de La Frontera Departamento de Matemática y Estadística

Doctora en Estadística Multivariante, Universidad de Salamanca. Departamento de Matemática y Estadística, Universidad de La Frontera

Manuel Mieres, Universidad Católica de Temuco Campus Luis Rivas Del Canto

Magíster en Ciencias Sociales Aplicadas, Universidad de La Frontera. Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco.

Juan Mansilla, Universidad Católica de Temuco Campus Luis Rivas Del Canto

Doctor en Filosofía y Letras, Universidad Pontificia de Salamanca. Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco.

Christian Hederich, Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación

Doctor en Psicológica, Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Psicopedagogía, Universidad Pedagógica Nacional.

References

Abdullah, A., Doucouliagos, H. & Manning, E. (2013). Does Education Reduce income Inequality? A Meta-regression Analysis. Journal of Economic Surveys, 00(0), 1-16. doi: 10.1111/joes.12056 DOI: https://doi.org/10.1111/joes.12056

Anderson, J., Chui, M. H., & Yore, L. (2010). First Cycle of pisa (2000-2006). International Perspectives on Successes and Challengers: Research and Policy Directions. International Journal of Science and Mathematics Education, 8(3), 593-609. DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-010-9210-y

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. Nueva York: N.H. Freeman.

Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall, Inc.

Bandura, A. (1982). Self-efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37(2), 122-147. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122

Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall, Inc.

Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted Impact of Self-efficacy Beliefs on Academic Functioning. Child Development, (67), 1206-1222. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1996.tb01791.x

Bellei, C., Poblete, X., Sepúlveda, P., Orellana, V. & Abarca, G. (2013). Situación educa-tiva de América Latina y el Caribe: Hacia la educación para todos 2015. Centro de Investigación Avanzada en Educación, (7), Recuperado de http://www.ciae.uchile.cl/index.php?page=view_publicacion&id_publicaciones=357

Bellei, C., Muñoz, G., Pérez, L. M. & Raczynski, D. (2004). Escuelas Efectivas en Sectores de Pobreza: ¿Quién dijo que no se puede?unicef/Gobierno de Chile. Recuperado de http://www.unicef.cl/centrodoc/escuelas_efectivas/

Berger, P. & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Published

2017-07-01

Citas a este artículo:

How to Cite

Bravo Sanzana, M., Salvo, S., Mieres, M., Mansilla, J., & Hederich, C. (2017). Academic performance profiles: The importance of family expectations. Perfiles Latinoamericanos, 25(50), 361–386. https://doi.org/10.18504/pl2550-016-2017

Issue

Section

Articles