Gender analysis of barriers in academic promotion. A case study of an Argentine university
DOI:
https://doi.org/10.18504/pl2957-011-2021Keywords:
inequality, gender, barriers, promotion, teaching career, university, ArgentinaAbstract
Female participation in research staff of Latin America and the Caribbean is one of the highest worldwide. This contrasts with underrepresentation in the top positions. For this, in the present paper, by means of a survey and interviews to the staff academic of an Argentine university, the factors that condition the trajectories of the teaching and research staff are examined. Informal networks and cooptation systems are identified as the main obstacles in the academic trajectories of both sexes. However, from a gender perspective, together with the perception of social and family barriers, direct discrimination on the part of peers and superiors are concluded.
Downloads
References
Anker, R. (1997). La segregación profesional entre hombres y mujeres. Repaso de las teorías. Revista Internacional del Trabajo, 116(3), 343-370.
Ballarín, P. (2015). Los códigos de género en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 68(0), 19-38. doi: https://doi.org/10.35362/rie680168 DOI: https://doi.org/10.35362/rie680168
Baxter, S., & Lansing, M. (1983). Women and politics: the visible majority. Michigan: University of Michigan Press.
Bedi, G., Van Dam, N. T., & Munafo, M. (2012). Gender inequality in awarded research grants. The Lancet, 380(9840), 474. doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)61292-6 DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)61292-6
Bielli, A., Buti, A., Canino, M. V., Estébanez, M. E., Lascaris Comneno, T., Martins Lastres, H. M., … Zubieta García, J. (2004). Proyecto Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género - GENTEC - UNESCO. Informe comparativo regional e informes nacionales de Argentina, Brasil, Costa Rica, España, México, Paraguay, Uruguay y Venezuela. Oficina Montevideo. Recuperado el 5 de mayo de 2020, de http://www.comunicacion.amc.edu.mx/comunicacion/docs/Reporte_Final%20GENTEC.pdf
Bonder, G. (2013). National Assessments in Gender and STI. Argentina Report. Argentina.
Busso, M., & Fonseca, D. R. (2015). Female labor force participation in Latin America: Patterns and explanations. (Documento de Trabajo, núm. 187). La Plata. Recuperado el 20 de marzo de 2019, de https://www.econstor.eu/bitstream/10419/127703/1/cedlas-wp-187.pdf
CEPALSTAT. (2019). Bases de Datos y Publicaciones Estadísticas. CEPAL. Recuperado el 5 de octubre de 2019, de https://estadisticas.cepal.org/cepalstat/WEB_CEPALSTAT/estadisticasIndicadores.asp?idioma=e
Consejo Interuniversitario Nacional (CiN). (2019). Instituciones universitarias. CiN. Recuperado el 5 de octubre de 2019, de https://www.cin.edu.ar/instituciones-universitarias/
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). (2020). Investigadores por Categoría y Género 2019. Recuperado el 27 de noviembre de 2020, de https://cifras.conicet.gov.ar/publica/
Corroy, L., & Savignac, E. (2016). Female academics in France and the Glass Ceiling organized scarcity? Alternatif politika, 22(40), 22-40.
Davidson, M. J., & Cooper, C. L. (1992). Shattering the glass ceiling: The woman manager. Londres: SAGE.
D’Onofrio, M. G., & Tignino, M. V. (2018). Indicadores diagnósticos sobre la situación de las mujeres en ciencia y tecnología en Argentina y Banco de acciones en género y ciencia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Recuperado el 15 de octubre de 2019, de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/presentacion_diagnostico_mujeres_en_ciencia_y_tecnologia_14-9-2018_meccyt.pdf
Escolano, E. (2006). Discriminación en un medio meritocrático: las profesoras en la universidad española. Revista Mexicana de Sociología, 68(2), 231-263.
Estébanez, M. E., De Filippo, D., & Serial, A. (2003). La participación de la mujer en el sistema de Ciencia y Tecnología en Argentina. (Documento de trabajo, núm. 8). Buenos Aires: Grupo Redes. Recuperado de https://www.oei.es/historico/salactsi/DocNro8.pdf
Faniko, K., Ellemers, N., Derks, B., & Lorenzi-Cioldi, F. (2017). Nothing changes, really: Why women who break through the glass ceiling end up reinforcing it. Personality and Social Psychology Bulletin, 43(5), 638-651. doi: https://doi.org/10.1177/0146167217695551 DOI: https://doi.org/10.1177/0146167217695551
Flecha, C., & Palermo, A. I. (2008). Mujeres y universidad en España y América Latina. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Gaete-Quezada, R. (2015). El techo de cristal en las universidades estatales chilenas. Un análisis exploratorio. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(17), 3-20. doi: https://doi.org/10.1016/j.rides.2015.06.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rides.2015.06.001
Gallego-Morón, N. (2017). Breaking the glass ceiling: The doctoral thesis defence as a key turning point. Metode, (7), 113-119. doi: https://doi.org/10.7203/metode.7.8077 DOI: https://doi.org/10.7203/metode.7.8077
García, A. (2010). Viejos retos y nuevas realidades de las mujeres en la educación superior. Revista de Antropología Experimental, 3(10), 29-46.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1999). The discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research (1.ª ed.). Nueva York: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203793206-1 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203793206-1
Grada, A. O., Ní Laoire, C., Linehan, C., Boylan, G., & Connolly, L. (2015). Naming the parts: a case-study of a gender equality initiative with academic women. Gender in Management, 30(5), 358-378. doi: https://doi.org/10.1108/GM-09-2013-0118 DOI: https://doi.org/10.1108/GM-09-2013-0118
Guil, A. (2008). Mujeres y ciencia: techos de cristal. EccoS Revista Científica, 10(1), 213-232. doi: https://doi.org/10.5585/eccos.v10i1.1056 DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.v10i1.1056
Hernández, R. M. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis mediante la teoría fundamentada. Cuestiones Pedagógicas, (23), 187-210.
Huzum, L. (2016). Are women academics systematically and pervasively undervalued? An exploration of the bebate on the question of direct evaluative discrimination against women in Academia. Scientific Annals of’Alexandru Ioan Cuza’University of Iasi: Political Science, 11(1), 1-27.
Instituto Nacional de Estadística y Censos de la República Argentina (INDEC). (2018). Trabajo e ingresos. Vol. 2, núm. 2. Mercado de trabajo. Indicadores socioeconómicos (EPH). Informes Técnicos, 2(56). Recuperado el 31 de agosto de 2020, de https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/indicadores_eph_4trim17.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Censos de la República Argentina (INDEC). (2014). Encuesta sobre trabajo no remunerado y uso del tiempo. Buenos Aires. Recuperado el 31 de agosto de 2020, de https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/tnr_07_14.pdf
Ipsos. (2017). The changing role of women? Recuperado el 11 de abril de 2019, de https://www.ipsosglobaltrends.com/the-changing-role-of-women/
Izcara Palacios, S. (2014). Manual de investigación cualitativa. México: Fontamara.
Kumra, S. (2009). The absence of women. It’ s their choice, ins’t it? Governance, (91), 10-12.
López-Bassols, V., Grazzi, M., Guillard, C., & Salazar, M. (2018). Las brechas de género en ciencia, tecnología e innovación en América Latina y el Caribe. Resultados de una recolección piloto y propuesta metodológica para la medición. (Nota técnica del BID, núm. 1408). Washington, D. C. Recuperado el 11 de abril de 2019, de https://publications.iadb.org/es/las-brechas-de-genero-en-ciencia-tecnologia-e-innovacion-en-america-latina-y-el-caribe-resultados doi: https://doi.org/10.18235/0001082 DOI: https://doi.org/10.18235/0001082
Matus-López, M., & Gallego-Morón, N. (2015). Techo de cristal en la Universidad. Si no lo veo no lo creo. Revista Complutense de Educación, 26(3), 611-626. doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44491 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44491
Miranda, R. (2007). Mujeres, educación superior e igualdad de género. Revista de Investigación Educativa, (4), 1-29.
Montané, A., & Pessoa De Carvalho, M. E. (2012). Diálogo sobre género: justicia, equidad y políticas de igualdad en educación superior (Brasil y España). Revista Lusófona de Educaçã, (21), 97-120.
Morrison, A. M., & Von Glinow, M. A. (1990). Women and minorities in management. American Psychologist, 45(2), 200-208. doi: https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.2.200 DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.2.200
Morrison, A. M., White, R. P., & Van Velsor, E. (1987). Breaking the glass ceiling: Can women reach the top of America’s largest corporations? Nueva York: Addison-Wesley.
O’Connor, P. (2010). Is senior management in Irish universities male-dominated? What are the implications? Irish Journal of Sociology, 18(1), 1-21. doi: https://doi.org/10.7227/IJS.18.1.1 DOI: https://doi.org/10.7227/IJS.18.1.1
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2019). La mujer en la gestión empresarial: Cobrando impulso en Argentina. Lima: OIT.
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2018). Perspectivas sociales y del empleo en el mundo: Avance global sobre las tendencias del empleo femenino 2018. Ginebra: OIT.
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2016). Las mujeres en el trabajo. Tendencias de 2016. Ginebra: OIT.
Pastor, I., Belzunegu, À., Moreno, B., & Mañas, C. (2010). La igualtat d’oportunitats a la universitat: les percepcions del PDI. Papers, 95(2), 457-481. doi: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v95n2.19 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v95n2.19
Probert, B. (2005). I just couldn’t fit it in: Gender and unequal outcomes in academic careers. Gender, Work and Organization, 12(1), 50-72. doi: https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2005.00262.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2005.00262.x
Rebolledo, L., & Espinosa, M. P. (2016). Género, universidad e investigación. Una tríada compleja. Anales de la Universidad de Chile, (11), 155-171.
Rivera León, L., Mairesse, J., & Cowan, R. (2017). Gender gaps and scientific productivity in middle-income countries: Evidence from Mexico (800). Washington D.C. Recuperado el 31 de agosto de 2020, de https://publications.iadb.org/en/gender-gaps-and-scientific-productivity-middle-income-countries-evidence-mexico doi: https://doi.org/10.18235/0000671 DOI: https://doi.org/10.18235/0000671
Rubin, H. J., & Rubin, I. (2011). Qualitative interviewing: the art of hearing data (3.ª ed.). Thousand Oaks: SAGE.
Sánchez, I., De la Rica, S., & Dolado, J. J. (2011). Libro Blanco. Situación de las mujeres en la ciencia española. Madrid: Unidad de Mujeres y Ciencia.
Tesch, B. J., Wood, H. M., Helwig, A. L., & Nattinger, A. B. (1995). Promotion of women physicians in academic medicine. Glass ceiling or sticky floor? JAMA, 273(13), 1022-1025. doi: https://doi.org/10.1001/jama.273.13.1022 DOI: https://doi.org/10.1001/jama.273.13.1022
Tomás, M., & Guillamón, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de Educación, (350), 253-275.
Tomaskovic-Devey, D., & Stainback, K. (2007). Discrimination and desegregation: Equal opportunity progress in U.S. private sector workplaces since the civil rights act. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, (606), 49-84. doi: https://doi.org/10.1177/0002716206294809 DOI: https://doi.org/10.1177/0002716206294809
UNESCO. (2019). Women in Science. (Fact Sheet, no. 55). París. Recuperado el 31 de agosto de 2020, de http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs55-women-in-science-2019-en.pdf
Vázquez‐Cupeiro, S., & Elston, M. A. (2006). Gender and academic career trajectories in Spain. Employee Relations, 28(6), 588-603. doi: https://doi.org/10.1108/01425450610704515 DOI: https://doi.org/10.1108/01425450610704515
WEF. (2018). The Global Gender Gap Report 2018. Londres: GSMA.
Wennerás, C., & Wold, A. (1997). Nepotism and sexism in peer-review. Nature, 387(6631), 341-343. doi: https://doi.org/10.1038/387341a0 DOI: https://doi.org/10.1038/387341a0
Wesarat, P., & Mathew, J. (2017). Theoretical framework of glass ceiling: A case of India’s women academic leaders. Paradigm, 21(1), 21-30. doi: https://doi.org/10.1177/0971890717700533 DOI: https://doi.org/10.1177/0971890717700533
Downloads
Published
Citas a este artículo:
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)