Education with social justice: Dialogic community classrooms in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18504/pl3264-006-2024

Keywords:

community education, social justice, recognition, parity, participation, formal education

Abstract

Social justice is a relevant issue in current Chilean society, particularly for the community classroom experiences that make up this research. These dialogical classrooms are experiences that aim to reverse the injustices that are present in the Chilean formal educational system. This study aims to reveal if these classrooms can advance in social justice of reciprocal recognition and participatory parity, based on a four-year study in eight community classrooms spread along the country, through a type of participatory research. The findings reveal important achievements in social relationships among people in the community and school, together with structural changes that impact the curriculum.

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Author Biographies

Donatila Ferrada, Universidad Católica del Maule

Doctora en Filosofía por la Universidad de Valladolid (España). Profesora Titular e Investigadora del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social de la Universidad Católica del Maule (Chile).

Miguel Del Pino, Universidad Católica del Maule

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Cuyo (Argentina). Profesor Adjunto del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social de la Universidad Católica del Maule.

Blanca Astorga, Universidad Academia de Humanismo Cristiano

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Académica e investigadora del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social de la Universidad Católica del Maule.

Gianina Dávila, Universidad Arturo Prat

Doctora en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona. Investigadora del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social de la Universidad Católica del Maule.

Cecilia Bastías, Universidad de Concepción

Magíster en Ciencias de la Educación, mención Evaluación Curricular por la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile). Docente Tutor de la Universidad de Concepción (Chile).

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Bandera de chile, con imágenes de personas en animación

Published

2024-06-27

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How to Cite

Ferrada, D., Del Pino, M., Astorga, B., Dávila, G., & Bastías, C. (2024). Education with social justice: Dialogic community classrooms in Chile. Perfiles Latinoamericanos, 32(64). https://doi.org/10.18504/pl3264-006-2024

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