Notas sobre el clientelismo político en la ciudad de México

Authors

  • María Magdalena Tosoni Universidad Nacional de Cuyo

DOI:

https://doi.org/10.18504/pl1429-047-2007

Keywords:

political clientelism, urban poor, political culture.

Abstract

This paper explores the exchange of votes for favors between the urban poor and political parties in Mexico. Based on ethnographic fieldwork carried out in a poor neighborhood in Mexico City , the paper examines the social conditions of “clientelistic practices” and the interpretations of “clients” and “brokers”, in order to clarify the power relations, the distribution of resources, the role of the leader and the alternatives of action available to the poor in urban areas. This work analyzes the changes in clientelistic practices since Mexican elections became competitive, including the resulting alliances and compromises, the relation between needs, politics and legitimacy, as well as the possibilities of autonomy for low-income residents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio, Ricardo, 2002, “La magnitud de la manipulación del voto en las elecciones federa-les del año 2000”, en Perfiles Latinoamericanos, núm.20, México, FLACSO-México.

Auyero, Javier, 2004, Clientelismo político. Las caras ocultas, Buenos Aires, Capital Intelectual.

–––––, 2002, “Clientelismo político en Argentina: doble vida y negación colectiva”, en Perfiles Latinoamericanos, núm. 20, México, FLACSO-México.

–––––, 2001, La política de los pobres. Las prácticas clientelísticas del peronismo, Buenos Aires, Manantial.

–––––, 1996, “La doble vida del clientelismo político”, en Revista Sociedad, Buenos Aires, UBA.

Bourdieu, Pierre, 2005, Intervenciones, 1961-1995. Ciencia social y acción política, Córdoba, Ferreyra Editor.

–––––, 1998, La miseria del mundo, Buenos Aires, FCE.

–––––, 1997, Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción, Barcelona, Anagrama.

Cornelius, Wayne, 2002, “La eficacia de la compra y coacción del voto en las elecciones mexicanas de 2000”, en Perfiles Latinoamericanos, núm.20, México, FLACSO-México.

Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Sede México), 2001, Estudio sobre la participación ciudadana y las condiciones del voto libre y secreto en las elecciones federales del año 2000. Informe final. (www.ife.gov.mx/participacion_ciudadana_informe_final.pdf )

Farinetti, Marina, 1998, “Clientelismo y protesta: cuando los clientes se rebelan”, en Apuntes de Investigación del CECYP, año II, núms. 2/3.

Fox, Jonathan, 1994, “The difficult transition form clientelism to citexenship. Lesson from Mexico”, en World Politics, vol. 46, núm. 2, January. DOI: https://doi.org/10.2307/2950671

Gay, Robert, 1997, “Entre el clientelismo y el universalismo. Reflexiones sobre política po-pular en el Brasil urbano”, en Auyero, Javier, ¿Favores por votos? Estudios sobre clientelismo político contemporáneo, Buenos Aires, Losada.

Giddens, Anthony, 1995, La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructura-ción, Buenos Aires, Amorrortu.

González Alcantud, José A., 1997, El clientelismo político. Perspectiva socioantropológica, Barcelona, Anthropos.

Gutiérrez, Alicia, 2002, “La construcción social de la pobreza. Un análisis desde las categorías de Pierre Bourdieu”, en Anduli. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, Sevilla.

Hernández Corrochano, David, 2005, Clientes imaginarios. La movilización electoral de los pobres en el sistema electoral mexicano (1994–2003),http://www.usal.es/~dpublico//areacp/Doctorado0406/Seminario0405/Microsoft%20Word%20-%20Seminario%20Corrochano.pdf

–––––, 2002, “El clientelismo posmoderno”, en Perfiles Latinoamericanos, núm. 20, México, FLACSO-México.

López Láinez, Raúl, 1989, Nezahualcóyotl, perfil político: análisis y alternativas, Nezahualcóyotl, México, Editorial San Diego.

Lomnitz, Larissa, 1994, Redes sociales, cultura y poder: ensayos de antropología latinoamericana, México, FLACSO-México/M.A. Porrúa.

Mauss, Marcel, 1971, “Ensayo sobre los dones, motivo y forma de cambio en las sociedades primitivas”, en Sociología y Antropología, Madrid, Editorial Tecnos.

Schedler, Andreas, 2004, “El voto es nuestro. Cómo los ciudadanos mexicanos perciben el clientelismo electoral”, en Revista Mexicana de Sociología, año 66, núm. 1, enero-marzo. DOI: https://doi.org/10.2307/3541531

Scott, James, 1977, “Patronage or Explotations?”, en Gellner, Ernest y Waterbury, John, Patrons and Clientelism in Mediterranean Societies, London, American Universities Field Staff.

Tosoni, María Magdalena, 1998, Acerca de cómo participan los excluidos en la ciudad de México,FLACSO-México, manuscrito.

Published

2007-01-01

Citas a este artículo:

How to Cite

Tosoni, M. M. (2007). Notas sobre el clientelismo político en la ciudad de México. Perfiles Latinoamericanos, 14(29), 47–69. https://doi.org/10.18504/pl1429-047-2007

Issue

Section

Varies